Titanic

Pagina 3 din 3 Înapoi  1, 2, 3

In jos

Titanic

Mesaj Scris de Admin la data de 19.09.11 15:34

Rezumarea primului mesaj :



Ultima editare efectuata de catre Admin in 14.12.13 19:22, editata de 4 ori
avatar
Admin
Admin

Numarul mesajelor : 135929
Data de inscriere : 15/12/2005

Vezi profilul utilizatorului http://talusa1946.forumculture.net

Sus In jos


Re: Titanic

Mesaj Scris de Admin la data de 27.12.11 10:20

Misterele Titanicului, dezlegate de știință
avatar
Admin
Admin

Numarul mesajelor : 135929
Data de inscriere : 15/12/2005

Vezi profilul utilizatorului http://talusa1946.forumculture.net

Sus In jos

30 de secunde au lipsit pentru ca Titanicul să fie salvat

Mesaj Scris de Admin la data de 05.12.11 9:42

30 de secunde au lipsit pentru ca Titanicul să fie salvat
avatar
Admin
Admin

Numarul mesajelor : 135929
Data de inscriere : 15/12/2005

Vezi profilul utilizatorului http://talusa1946.forumculture.net

Sus In jos

De ce dispare Titanicul?

Mesaj Scris de Admin la data de 16.11.11 21:36

De ce dispare Titanicul?

La 4 km în adîncul Atlanticului de Nord, prova, cîndva atît de elegantă, suspină sub rugină. Bob Ballard este convins că nu doar natura distruge cea mai celebră epavă a lumii.

Zona cu rămășițe m-a izbit cel mai tare. Pe fund, la 550 km în larg de Newfoundland, cei care au pierit în primele ore ale înghețatei zile de 15 aprilie 1912 mi-au vorbit din nou.
O ladă de șampanie în care sticlele erau încă nedesfăcute zace pe fundul oceanului – ceea ce amintește că Titanicul a fost un palat plutitor al celor bogați și puternici. Lada în care erau sticlele a dispărut de mult, mîncată de moluștele xilofage. Alături de sticle se găseau plăci de faianță, cu modele în alb și roșu, provenind probabil dintr-o sală publică. Deodată privirea mi-a fost atrasă de un pantof de femeie, care zăcea răsturnat pe o parte. În apropiere de el se mai găseau trei piepteni mari și o pereche de pantofi mai mici, care se poate să fi aparținut unui copilaș. Și lîngă ei se afla o oglinjoară.
Cum este cu putință ca toate aceste obiecte să se găsească la un loc pe fundul mării? Aparținuse, oare, pantoful mai mare vreunei mame care pieptănase odată părul lung al fiicei sale? Cum arăta chipul fetei care poate s-a privit cîndva în această oglindă? Puțin mai încolo se aflau alți pantofi: o pereche ai unei tinere fete și, aproape, o altă pereche, lîngă ceea ce mi s-a părut a fi pelerina unui marinar. O pereche de pantofi nu poate să cadă 3.800 de metri și să ajungă așa pe fund. Doar dacă au „călătorit“ împreună.
Sînt 19 ani de cînd am descoperit Titanicul, pe atunci făcînd parte dintr-o echipă franco-americană. Mă întorsesem să văd cum se schimbase epava. Știam că RMS Titanic, Inc., o companie privată de recuperare, a organizat multe scufundări la epavă, aducînd la suprafață, în mod legal, mii de obiecte din ceea ce eu consider a fi un mormînt sacru.
Celebrul regizor hollywoodian James Cameron, dar și mulți alții au fost aduși la epavă de submarine rusești, care nici ei n-au încălcat nici o lege, doar s-au ciocnit, se spune, de corpul epavei.
Vase de croazieră se învîrteau deasupra epavei, în timp ce RMS Titanic, Inc. încerca să aducă la suprafață o bucată din transatlantic. O companie producătoare de bere a sponsorizat un concurs pentru recuperatorii sticlelor de bere. Iar un cuplu new-yorkez a coborît cam brutal cu un submersibil pe prova Titanicului, ca să se căsătorească.
Totul era un adevărat circ – exact ceea ce sperasem întotdeauna să nu se întîmple. I-am îndemnat și pe alții să trateze cu aceeași demnitate rămășițele Titanicului, ca în cazul vasului de luptă Arizona, scufundat la Pearl Harbour. În schimb, ei l-au transformat într-un spectacol grotesc, de bîlci.
Ca și cum lucrurile nu ar fi fost și așa destul de grave, se spune că unele dintre aceste „vizite“ au afectat Titanicul. Ca să mă dumiresc singur, l-am cooptat în echipă și pe căpitanul Craig McLean, director pentru explorarea oceanului la Administrația Națională pentru Ocean și Atmosferă (NOAA), pentru cosponsorizarea unei expediții.
avatar
Admin
Admin

Numarul mesajelor : 135929
Data de inscriere : 15/12/2005

Vezi profilul utilizatorului http://talusa1946.forumculture.net

Sus In jos

Re: Titanic

Mesaj Scris de Admin la data de 04.10.11 17:52

Croazieră pe noul Titanic la 100 de ani de la naufragiu. Vezi cât costă biletul | VIDEO
avatar
Admin
Admin

Numarul mesajelor : 135929
Data de inscriere : 15/12/2005

Vezi profilul utilizatorului http://talusa1946.forumculture.net

Sus In jos

Un colier purtat de o supraviețuitoare de pe Titanic - furat

Mesaj Scris de Admin la data de 21.09.11 15:08

Un colier purtat de o supraviețuitoare de pe Titanic - furat dintr-o expoziție din Copenhaga. Ce recompensă se oferă
avatar
Admin
Admin

Numarul mesajelor : 135929
Data de inscriere : 15/12/2005

Vezi profilul utilizatorului http://talusa1946.forumculture.net

Sus In jos

Re: Titanic

Mesaj Scris de Admin la data de 19.09.11 22:54

"Titanic" 3D, la 100 de ani de la catastrofa pachebotului


James Cameron, regizorul peliculei 3D "Avatar", va converti in format 3D celebrul film "Titanic", din 1997, urmand ca productia sa apara pe marile ecrane in aprilie 2012, la centenarul tragediei pachebotului.


Cineastul canadian James Cameron a anuntat ca va remasteriza si converti in format 3D pelicula "Titanic", realizata in 1997, cu Leonardo DiCaprio si Kate Winslet in rolurile principale. Regizorul a promis ca lungmetrajului va fi lansat in cinematografe in 6 aprilie 2012, pentru a marca cei 100 de ani de la data la care celebrul pachebot si-a inceput prima si totodata ultima lui calatorie, pornind pe 10 aprilie 1912 din portul britanic Southampton.

"Exista o intreaga generatie care nu a vazut niciodata filmul «Titanic» asa cum a fost facut acest film pentru a fi vazut, pe marele ecran. Iar acesta va fi un «Titanic» asa cum nu l-ati vazut niciodata inainte, remasterizat digital cu 4K (rezolutie) si convertit in format 3D", a declarat regizorul James Cameron, citat de Mediafax. "

Cu puterea lui emotionala intacta si cu noile imagini mai puternice ca niciodata, acest film va reprezenta o experienta de proportii epice pentru fanii lui, dar si pentru spectatorii care il vor vedea pentru prima oara", a adaugat regizorul canadian.

"Titanic" a castigat nu mai putin de 11 premii Oscar, a vandut bilete in valoare de 1,8 miliarde de dolari pe plan mondial si a detinut timp de foarte multi ani recordul de incasari, fiind depasit abia in 2010 de blockbusterul 3D "Avatar", regizat de acelasi James Cameron, care a obtinut incasari totale de 2,7 miliarde de dolari.
Detalii»
avatar
Admin
Admin

Numarul mesajelor : 135929
Data de inscriere : 15/12/2005

Vezi profilul utilizatorului http://talusa1946.forumculture.net

Sus In jos

Re: Titanic

Mesaj Scris de Admin la data de 19.09.11 22:52

Titanicul s-a scufundat din cauza unei grave erori de...
Dezvăluirea spectaculoasă apare în ultimul roman al nepoatei lui Charles Lightoller, secund pe navă și ofițerul cu cel mai mare grad dintre cei care au supraviețuit dezastrului de pe 14 aprilie 1912.
Un adevăr jenant iese la suprafață după un secol. Scufundarea navei Titanic s-a datorat unei grave erori de navigație, dublate de o decizie greșită! La 98 de ani de la celebra tragedie navală din Atlantic, familia important ofițer care a supraviețuit catastrofei scoate la iveală, într-o carte, un secret cutremurător.
Dezvăluirea spectaculoasă apare în ultimul roman al nepoatei lui Charles Lightoller, secund pe navă și ofițerul cu cel mai mare grad dintre cei care au supraviețuit dezastrului de pe 14 aprilie 1912.
Două grave erori ar fi dus la scufundarea uriașei nave de pasageri, cea mai mare din lume la vremea ei. Potrivit acestei cărți, icebergul a fost văzut din timp și putea fi evitat, însă, timonierul - iar asta a fost prima greșeală - s-a panicat și a manevrat timona în direcția greșită. Chiar și după ce a lovit icebergul, viețile celor peste 1500 de victime ale catastrofei puteau fi salvate dacă, în loc să se îndepărteze cu toată puterea de iceberg imediat după coliziune, comandanții navei ar fi decis să oprească nava sprijinită de blocul de gheață și să aștepte ajutor după semnalul SOS.
Ofițerul britanic a ascuns acest adevăr ambelor comisii, britanică și americană, care au anchetat catastrofa. Motivul: s-a temut că dezvăluirea ar duce la falimentul armatorilor navei și, implicit, la pierderea locului de muncă pentru mulți dintre cunoscuții săi.
Și eroarea de pilotaj are un motiv - acum un secol, navigația trecea printr-o tranziție radicală de la navele cu propulsii clasice la cele cu motor cu aburi și elice, ceea ce însemna două sisteme de pilotaj diferite. Versiunea oficială de pînă acum a cauzei scufundării navei Titanic a fost că icebergul care a spart cala a fost văzut prea tîrziu pentru a putea fi evitat.
avatar
Admin
Admin

Numarul mesajelor : 135929
Data de inscriere : 15/12/2005

Vezi profilul utilizatorului http://talusa1946.forumculture.net

Sus In jos

Re: Titanic

Mesaj Scris de Admin la data de 19.09.11 22:50

Afla si tu care sunt cele mai ciudate concidente din jurul Titanicului! James Cameron ne-a fascinat cu a sa capodopera Titanic, insa putini stiu ca au mai fost facute 13 filme pe aceasta tema, inainte ca regizorul canadian sa cucereasca lumea. Insa un fapt este de-a dreptul incredibil: autorul Morgan Robertson a scris o carte intitulata "Futility, or the Wreck of the Titan", in care povesteste despre un vapor urias, de aproximativ 260 de metri lungime, facut in Marea Britanie. Titan porneste in calatorie ca un hotel de lux pe apa, fiind considerat imposibil de scufundat la vremea lui. La 400 de mile de "Newfoundland", la o viteza de 22.5 noduri, Titan se loveste de un iceberg si se scufunda. Majoritatea pasagerilor mor pentru ca uriasul avea prea putin barci de salvare. Era si normal, pentru ca era considerat imposibil de scufundat...

Acum vine bomba: Robertson a scris aceasta carte in 1898, adica cu 14 ani inainte ca Titanicul sa se scufunde! Ati putut vedea similaritatile, insa avem de facut o mentiune. Titanicul s-a ciocnit de iceberg la 400 de mile de Newfoundland, dar la o viteza de 25 de noduri... Cum credeti ca s-a simtit autorul cand, in 1912, a auzit stirea care a zguduit lumea?

Potrivit Yuppy, Edgar Allan Poe lansa in 1838 cartea "The Narrative of Arthur Gordon Pym of Nantucket". Primita prost de catre public si critici, a fost totusi sursa de inspiratie pentru Melville sau Verne, cei doi titani recunoscand acest lucru. Totusi cartea va surprinde prin altceva.

Poe marturisea ca povestea are la baza intamplari reale si cam asa stateau lucrurile. Partial. In povestire, echipajul unei barci naufragiaza. Neavand mancare, intr-o scena dramatica, cei patru trag la sorti pentru a stabili care va fi mancat. Cel mai tanar pierde, numele lui fiind Richard Parker. Insa intamplarile reale care l-au inspirat pe Poe pur si simplu nu s-au intamplat. Inca.

45 de ani mai tarziu, o nava botezata Mignonette piere intr-un dezastru si patru oameni se lupta sa supravietuiasca. Intr-o scena tragica, ei trag la sorti sa vada cine va fi mancat. Cel mai tanar este ales si surpriza, numele lui era chiar... Richard Parker!

Tot a fost pus cap la cap de catre Nigel Parker, o ruda a victimei. Va imaginati ce anume a simtit acesta cand a citit cartea lui Poe?
http://www.9am.ro/stiri-revista-presei/Incredibil/147882/6-coincidente-incredibile.html
avatar
Admin
Admin

Numarul mesajelor : 135929
Data de inscriere : 15/12/2005

Vezi profilul utilizatorului http://talusa1946.forumculture.net

Sus In jos

Re: Titanic

Mesaj Scris de Admin la data de 19.09.11 22:49

Millvina Dean, ultima supraviețuitoare a naufragiului celebrului vas "Titanic", a decedat duminică, la vârsta de 97 de ani, scrie publicația The Wall Street journal.
Charles Haas, președintele clubului care și-a propus să întrețină amintirea acestei catastrofe maritime, a precizat că dna Dean suferea de pneumonie. Soțul ei, Bruno Nordmanis, i-a anunțat decesul printr-un apel adresat secțiunii elvețiene a TIS.

Millvina Dean avea mai puțin de două luni când "Titanicul" s-a ciocnit de un aisberg în noaptea de 14 aprilie 1912, scufundându-se apoi în mai puțin de trei ore în apele înghețate ale Oceanului Atlantic.

Ultima supraviețuitoare a naufragiului locuia într-un azil de bătrâni în sudul Angliei. Printr-o coincidență, actorii Leonardo diCaprio și Kate Winslet, interpreții principali ai filmului "Titanic", tocmai făcuseră o donație acestei instituții pentru a contribui la acoperirea cheltuielilor de întreținere a bătrânei doamne.
avatar
Admin
Admin

Numarul mesajelor : 135929
Data de inscriere : 15/12/2005

Vezi profilul utilizatorului http://talusa1946.forumculture.net

Sus In jos

Re: Titanic

Mesaj Scris de Admin la data de 19.09.11 22:39

Titanicul s-a scufundat pentru ca era construit din materiale proaste

Vaporul Titanic, care s-a scufundat in 1912, provocând moartea a 1.500 de persoane, a avut acest sfârsit din cauza ca era construit din materiale ieftine, potrivit unui studiu realizat de doi ingineri americani, preluat de telegraph.co.uk.
Cercetatorii Jennifer Hooper McCarty si Tim Foecke, ambii ingineri in metalurgie, au scris o carte intitulata "What Really Sank the Titanic" (Din ce cauza s-a scufundat Titanic), pe care au lansat-o pe 15 aprilie, la 96 de ani de la tragedie.
Pe 15 aprilie 1912, pachebotul Titanic s-a izbit de un aisberg si s-a scufundat in mai putin de trei ore de la ciocnire.
In ciuda numeroaselor anchete publice si a analizelor epavei, descoperita in 1985, au mai ramas multe intrebari fara raspuns in ceea ce priveste securitatea navei.
Cercetatorii spun ca au descoperit noi probe in arhivele din Londra, care indica faptul ca santierul naval unde a fost construita nava, al companiei Harland and Wolff din Belfast, a cumparat fier de calitate proasta pentru a economisi bani. Din acest motiv, nava, care cântarea 46.000 de tone, a fost construita cu nituri mai ieftine, care au pocnit foarte repede când aceasta s-a lovit de un aisberg lânga Grand Banks, Newfoundland.
Ideea cercetatorilor americani nu este noua, insa a fost intotdeauna respinsa de Harland and Wolff, acestia vorbind de fiecare data de "o teorie a conspiratiei".
David Livingstone, arhitect si purtator de cuvânt din partea Harland and Wolff, a insistat ca autorii dispun de putine probe care sa sprijine teoria lor.
Al doilea din trio-ul de "super-nave" (alaturi de Olympic si Britannic) concepute pentru a oferi fiecare câte o cursa saptamânala si pentru a domina afacerea transatlantica dintre Southampton si New
avatar
Admin
Admin

Numarul mesajelor : 135929
Data de inscriere : 15/12/2005

Vezi profilul utilizatorului http://talusa1946.forumculture.net

Sus In jos

Re: Titanic

Mesaj Scris de Admin la data de 19.09.11 22:37

10 aprilie 1912 - Titanicul pleaca in primul si ultimul sau voiaj

Numit oficial RMS Titanic, cel mai faimos vapor din toate timpurile a facut parte dintr-un trio de transatlantice detinute de compania White Star Line si construite la santierele navale Harland&Wolff. La vremea lui, Titanicul a fost cel mai mare vas de pasageri din lume, avand o lungime de 270 metri, un tonaj de 46.000 tone si putand atinge o viteza de 21 de noduri (circa 40 km/ora). Vasul si-a inceput voiajul inaugural miercuri, 10 aprilie 1912, din portul englez Southampton, pornind spre New York sub comanda capitanului Edward J. Smith.
Dupa ce a traversat Canalul Manecii, vaporul a acostat la Cherbourg, in Franta, pentru a mai lua la bord pasageri si s-a oprit din nou, a doua zi, la Queenstown, in Irlanda (astazi, orasul Cobh), inainte de a se indrepta cu toata viteza spre America, avand la bord 2223 oameni. Printre ei se aflau unii dintre cei mai bogati si mai influenti oameni din lume – milionarul John Astor, industriasul Benjamin Guggenheim, Isidor Strauss, Archibald Butt, consilier al presedintelui SUA. In seara de 13 aprilie, dupa ce primise mai multe avertismente privind existenta unor aisberguri, capitanul Smith a ordonat devierea cursului spre sud.

A doua zi, la orele amiezii, vasul cu aburi Amerika a emis un nou avertisment, anuntand ca blocuri mari de gheata se afla in calea Titanicului dar in mod inexplicabil, acest avertisment n-a mai ajuns la capitan, ca si avertizari similare, venite la orele serii din partea navei Mesaba. La ora 23:40 noaptea, vaporul a lovit in plin un aisberg urias si, in doua ore, s-a scufundat. Naufragiul a provocat moartea a peste 1500 de persoane, fiind unul dintre cele mai mari dezastre maritime, numarul mare al victimelor fiind cauzat, spun specialistii, tocmai de convingerea constructorilor ca Titanicul ar fi fost „nescufundabil”.

Presa epocii a tesut numeroase legende privind soarta celebrului vapor, iar catastrofa a dus la modificari radicale ale normelor de securitate maritima. Descoperirea, in 1985, a epavei vaporului, de catre echipa lui Robert Ballard, a reinviat mitul Titanicului iar filmul de Oscar, cu Leonardo di Caprio si Kate Winslett va readuce vaporul in atentia intregii lumi.
avatar
Admin
Admin

Numarul mesajelor : 135929
Data de inscriere : 15/12/2005

Vezi profilul utilizatorului http://talusa1946.forumculture.net

Sus In jos

Re: Titanic

Mesaj Scris de Admin la data de 19.09.11 22:17

LISTA PASAGERILOR DE PE TITANICLista pasagerilor de pe Titanic este accesibila, in premiera, pe Internet, la exact 95 de ani de la scufundarea transatlanticului. Numele, varsta si profesiile pasagerilor pot fi accesate gratuit timp de o saptamana, pe site-ul findmypast.com. Pana acum, datele privitoare la victimele naufragiului puteau fi consultate la Arhivele Nationale din Londra. Vasul avea la bord persoane din inalta societate, nobili britanici sau industriasi americani, cazati la clasele superioare. La clasele inferioare se aflau emigranti.
avatar
Admin
Admin

Numarul mesajelor : 135929
Data de inscriere : 15/12/2005

Vezi profilul utilizatorului http://talusa1946.forumculture.net

Sus In jos

Re: Titanic

Mesaj Scris de Admin la data de 19.09.11 22:16

Bucati din Titanic transformate in ceasuri de lux
Ziarul Gandul | 14 aprilie 2007
Materiale de otel si carbune extrase din vasul Titanic, scufundat in 1912, au fost folosite la crearea unei noi linii de ceasuri de lux. Firma producatoare, Romain Jerome, din Geneva, este convinsa ca noua colectie, denumita "Titanic-DNA", va fi punctul de atractie al targului de ceasuri si bijuterii care va avea loc in acest week-end la Baselword. Ceasurile au fost realizate din materiale extrase dintr-o bucata de carcasa de 1,5 kilograme, separata de vas in 1991. Ele contin aur, platina si otel, cat si carbune, iar preturile variaza intre 7.800 si 173.000 de dolari, in functie de model.

Compania Romain Jerome va expune si va pune in vanzare 2.
012 ceasuri, pentru ca acest numar sa corespunda cu viitoarea comemorare a 100 de ani de la tragicul eveniment, in care si-au pierdut viata aproximativ 1.500 de persoane.
avatar
Admin
Admin

Numarul mesajelor : 135929
Data de inscriere : 15/12/2005

Vezi profilul utilizatorului http://talusa1946.forumculture.net

Sus In jos

Re: Titanic

Mesaj Scris de Admin la data de 19.09.11 22:16

O scrisoare de pe Titanic dezvăluie presimțirile unui călător
http://www.realitatea.net/52203_O-scrisoare-de-pe-Titanic-dezvaluie-presimtirile-unui-calator-.htmlO scrisoare a unui englez care a fost pe Titanic a fost publicată prima dată, după 95 de ani, transmite Times. Pasagerul îi scria soției lui spunându-i că vasul nu i se pare sigur. Alfred Rowe îi mai povestea în scrisoare, lui Constance, că Titanicul este "prea mare", "un adevărat pericol".

Bărbatul avea 59 de ani și voia să ajungă la ranchul lui din Texas. În scrisoare, mărturisea chiar că ar fi vrut să călătorească spre SUA cu alt vas: "The Mauretania și Lusitania sunt suficient de mari și potrivite pentru mine".

Scrisoarea a fost expediată din Queenstown, Cobh, aproape de Cork - Irlanda, ultima oprire a Titanicului, la 11 aprilie 1912. Trei zile mai târziu, vasul se lovea de un aisberg și se scufunda.

Rowe este înmormântat în Liverpool.
avatar
Admin
Admin

Numarul mesajelor : 135929
Data de inscriere : 15/12/2005

Vezi profilul utilizatorului http://talusa1946.forumculture.net

Sus In jos

Re: Titanic

Mesaj Scris de Admin la data de 19.09.11 22:06

Cenusa femeii concepute pe Titanic, imprastiata in ocean.

Una din ultimele dorinte ale lui Ellen Walker, care a fost conceputa pe Titanic de catre parintii ei fugari, a fost ca cenusa sa sa fie imprastiata in ocean, pentru a se... alatura ramasitelor tatalui, relateaza "The Telegraph". Povestea de dragoste a parintilor ei a inspirat filmul de mare succes, care i-a avut ca protagonisti pe Leonardo Di Caprio si Kate Winslet. La inceputul saptaminii trecute, cenusa lui Ellen Walker a fost imprastiata la nord de Cornwall, la Cataclew Point, inchizind un capitol extraordinar din istoria Titanicul ...continuare
avatar
Admin
Admin

Numarul mesajelor : 135929
Data de inscriere : 15/12/2005

Vezi profilul utilizatorului http://talusa1946.forumculture.net

Sus In jos

Re: Titanic

Mesaj Scris de Admin la data de 19.09.11 22:02

Capitanul de pe Titanic convoaca toti pasagerii si echipajul si le spune ca are doua vesti: una buna si una proasta.
- Pe care sa v-o spun mai intâi?

- Pe cea proasta - se aude din multime.
- Peste câteva minute ne vom izbi de un aisberg si vom muri cu totii!
Toata lumea, ingrozita, incepe sa zbiere. Numai unul sta calm si, intr-un târziu, striga:
- Domnule capitan, zi-ne si vestea cea buna!
- Vom muri, dar vom lua 8 Oscaruri!
avatar
Admin
Admin

Numarul mesajelor : 135929
Data de inscriere : 15/12/2005

Vezi profilul utilizatorului http://talusa1946.forumculture.net

Sus In jos

Re: Titanic

Mesaj Scris de Admin la data de 19.09.11 15:53

Titanicul, sub protectia legii
Departamentul de Stat al SUA a trimis Congresului un proiect de lege care vizeaza protejarea vasului Titanic.


Daca legea va fi aprobata, zona oceanului in care se afla ramasitele celebrului transatlantic va fi transformata intr-un memorial menit sa-i "onoreze pe cei care si-au pierdut viata in tragicul naufragiu".

Acordul vizeaza sa puna capat finantarii oricarei misiuni sau expeditii nereglementate care ar putea distruge epava.

http://www.evz.ro/article.php?artid=261771
avatar
Admin
Admin

Numarul mesajelor : 135929
Data de inscriere : 15/12/2005

Vezi profilul utilizatorului http://talusa1946.forumculture.net

Sus In jos

Re: Titanic

Mesaj Scris de Admin la data de 19.09.11 15:35

Prima călătorie a Titanicului

După doi ani, cât au durat lucrările de construcții, compania din Belfast Harland & Wolff a lansat cu succes la apă Titanicul, pe data de 31 mai 1911. Vasul a reușit să încheie cu succes o călătorie-test pe 31 martie 1912 și a ancorat în portul Southampton pe 4 aprilie 1912. De aici, a pornit spre New York pe 10 aprilie 1912. La bord se aflau 2208 pasageri și membri ai echipajului. Clasa întâi era ocupată în proporție de 46%, clasa a doua în proporție de 40%, iar clasa a treia, în proporție de 70%. Pasagerii care doreau să ajungă la New York fuseseră acaparați prin eforturi chinuitoare de la alte pacheboturi, astfel încât Titanicul era ocupat la 55% din capacitatea sa.

La scurt timp după ora prânzului, vasul s-a desprins de cheiul său din Southampton și a pornit în larg. Chiar la plecare s-a produs o mică problemă. Trecând pe lângă vasele cu aburi New York și Oceanic, apa dislocată de pachebot a fost împinsă sub aceste vase și, ca urmare, New York s-a desprins de la ancoră și a pornit plutind în derivă spre Titanic. Coliziunea a fost evitată în ultima clipă, numai datorită intervenției inspirate a unui remorcher.

Totul a mers conform planurilor în următoarele câteva zile. Pe o mare calmă, Titanicul a ancorat în portul Cherbourg, în Franța, în prima seară, când și alți pasageri au urcat la bord. După ce a fost încărcată corespondența, căci Titanicul avea și rolul de "Vas Regal de Poștă", călătoria a continuat. Ultimul port a fost Queenstown, în Irlanda. Aici, uriașul vas a ancorat în jurul prânzului, pe 11 aprilie 1912. Alți pasageri au urcat la bord, cei mai mulți dintre ei - imigranți care doreau să înceapă o nouă viață în America. Apoi, în jurul orei 1:30 după-amiaza, pe o vreme liniștită, Titanicul și-a început marea călătorie transatlantică. Vasul urma să ajungă la New York după cel mult patru zile. Între timp urmau să fie organizate o mulțime de baluri și dineuri de gală, pentru a transforma această călătorie într-o experiență de neuitat.

La clasa a doua, puntea pentru promenadă, sala de fumat și biblioteca alcătuiau principalele zone comune. Oaspeții erau în special profesori și mici comercianți. Conform declarațiilor unor martori contemporani și ale autorului Lawrence Beesley, pasagerii intonau imnuri în bibliotecă, duminică seara, la scurt timp înainte de producerea dezastrului.

Pasagerii de la clasa întâi făceau parte din elita societății anglo-americane. Aduseseră cu ei un mare număr de bagaje și de personal auxiliar. Cel mai bogat om de la bord era colonelul John Jacob Astor. Stră-strănepotul unui comerciant cu blănuri fusese binecuvântat cu o avere considerabilă și o soție tânără și frumoasă, care era însărcinată la momentul respectiv. La bord se mai aflau Benjamin Guggenheim, din dinastia minieră americană, precum și cuplul Isidor și Ida Straus, proprietarii celebrului magazin universal Macy's din New York. Alături de diverși magnați ai siderurgiei americane sau directori de bănci, companii de căi ferate sau companii de asigurări, înalta societate britanică era și ea foarte bine reprezentată. De exemplu, se aflau la bord Sir Cosmo și Lady Duff Gordon. El era un aristocrat britanic, ea - un renumit designer de modă, care avea boutique-uri la Paris și New York. Celebrul magnat al finanțelor J.P. Morgan fusese nevoit să își anuleze călătoria din cauza unei boli, ca și directorul general al șantierului pe care fusese construit Titanicul. Un cuplu de milionari, dna și dl George Vanderbuilt, s-a decis în ultima clipă să nu urce la bord. Servitoarea și bagajele lor se îmbarcaseră deja - și s-au scufundat o dată cu Titanicul.

Până duminică 14 aprilie 1912, călătoria se derulase confortabil și fără probleme. Duminică după-amiază însă, temperatura a scăzut simțitor și activitățile în aer liber au fost anulate. Cei bogați și celebri s-au adunat în jurul orei 7:30 seara la un dineu de gală, organizat de cuplul de milionari Widdener în onoarea căpitanului Edward John Smith. Smith era un om cu experiență, care își petrecuse viața pe mare. Prima călătorie a Titanicului urma să fie ultimul său drum, înainte de a se pensiona.

Naufragiul Titanicului

Pe 14 aprilie 1912, Titanicul a primit toată ziua mesaje prin radio, care avertizau asupra iceberg-urilor plutitoare, în special în regiunea aflată între 42°N și 49°-51°V. Primul mesaj de avertizare a sosit la ora nouă dimineața. După aceea, mesaje similare au sosit de pe diverse pacheboturi, însă doar câteva dintre ele au fost transmise pe puntea de comandă.

În jurul orei nouă seara, căpitanul Smith a avut o scurtă întâlnire cu ofițerul Charles H. Lightoller, șeful echipajului, înainte de a se retrage în cabina sa, pentru noaptea respectivă. Amândoi știau că într-o noapte atât de senină, fără lună, ar fi extrem de dificil de reperat orice iceberg. De ce nu au modificat cursul călătoriei, preferând ruta sudică, liberă de iceberg-uri? Acesta rămâne unul dintre misterele încă neelucidate ale Titanicului. Putem doar să presupunem că vasul trebuia să ajungă la destinație cât mai rapid în primul său drum. Și, cum până la momentul respectiv nu fusese văzut nici un iceberg, pachebotul de lux și-a menținut aceeași viteză.În jurul orei 9:40 seara au sosit noi avertismente referitoare la iceberg-uri, însă nu au mai fost transmise ofțierilor. În timpul zilei se adunaseră mai multe telegrame particulare care trebuiau transmise, iar operatorii radio fuseseră ocupați cu acestea toată seara. În confuzia generală a traficului radio privat, avertismentele cu privire la iceberg-uri au fost în mare măsură ignorate. Ba chiar operatorul radio care a primit ultimul avertisment a fost extrem de iritat pentru această întrerupere. Evident însă, nici ofițerii nu aveau suficientă experiență în materie de întâlniri cu iceberg-uri, căci se mulțumeau, în schimb, cu informațiile primite de la matelotul de veghe de pe gabie. Totuși, acesta nu avea nici măcar un binoclu, căci instrumentul nu mai fusese găsit încă din Southampton.

La ora 11:40 seara, cei doi mateloți de veghe i-au speriat pe ofițeri cu mesajul alarmant: "Iceberg drept în față". Secundul Murdoch a avut la dispoziție mai puțin de un minut pentru a reacționa. El a decis să oprească imediat vasul și să îl deplaseze înapoi, cu toată viteza. În acest mod, a reușit să evite cu greu coliziunea frontală, însă nu a reușit să oprească vasul complet, iar prora s-a ciocnit cu iceberg-ul. Ulterior, Murdoch, care nu a supraviețuit tragediei, a fost aspru criticat pentru această decizie. Analiștii susțin că era mai bine ca vasul să fi fost manevrat direct în iceberg. Deși prora ar fi fost avariată, probabil că totuși pachebotul nu s-ar fi scufundat. După coliziune, inițial, de pe puntea de comandă părea că vasul a scăpat cu bine. Puținii pasageri care încă nu dormeau aproape că nici nu au remarcat incidentul. Doar câteva persoane au ieșit pe punte, pentru a vedea ce se întâmplase. Când au auzit însă că vasul doar "zgâriase" un iceberg, s-au întors din nou în cabine.

În măruntaiele vasului însă, efectele coliziunii erau mai evidente. Fochiștii și inginerii au auzit un zgomot puternic și au văzut apa năvălind în cală. Au primit imediat ordine să astupe bocaporturile, pentru a opri fluxul de aer către coșurile de fum. Dar camera pentru corespondență era deja inundată când capitanul Smith și inginerul constructor-șef au examinat situația de sub punte, la 20 de minute după coliziune. Carcasa vasului era împărțită în 15 compartimente etanșe, care nu permiteau trecerea apei. Dacă numai patru dintre acestea ar fi fost avariate, pachebotul s-ar fi putut menține pe linia de plutire, însă coliziunea afectase cinci compartimente. Acestea se umpleau cu apă, care urma să se reverse și în celelalte compartimente, ceea ce însemna că Titanicul era condamnat să se scufunde. Constructorul a estimat că aveau la dispoziție cel mult o oră pentru a evacua vasul. Căpitanul Smith nu a mai pierdut timpul. Știa că aveau să rămână la bord cel puțin 1000 persoane, întrucât nu existau bărci de salvare suficiente pentru toți pasagerii. În jurul orei 00:15, el a dat ordin să fie descoperite bărcile de salvare și a transmis un semnal SOS. Semnalul abia fusese introdus, iar Titanicul a fost unul dintre primele vase care l-au folosit. Când rachetele de semnalizare au fost lansate, și ultimii pasageri ai vasului și-au dat probabil seama că se întâmplase ceva îngrozitor. Mulți urmaseră instrucțiunile primite și se aflau deja pe punte, purtând veste de salvare.

Accesul în bărcile de salvare a urmat o regulă generală foarte simplă: întâi femeile și copiii, indiferent de starea materială. La babord, ofțierul Lightoller supraveghea îmbarcarea în bărcile de salvare. La tribord, operațiunea era supervizată de ofițerul secund Murdoch.

În jurul orei 00:25 a fost lansată la apă prima barcă de salvare, deși în ea se aflau 28 de pasageri de la clasa întâi, când barca ar fi putut lua 65 de persoane. În timp ce Lightoller trebuia să insiste să fie lăsate femeile să urce pe bărcile de salvare, Murdoch nu reușea să convingă deloc oamenii să se urce în bărcile de salvare. La început, mulți credeau că Titanicul este mai sigur decât bărcuțele de mici dimensiuni. Câteva doamne mai în vârstă chiar au fost urcate în bărci împotriva voinței lor. Între timp, pe punte se derulau secvențe dramatice. Ida Straus, soția milionarului, a refuzat să fie salvată, deoarece, după o lungă căsnicie, nu voia să se despartă de soțul său. Alți bărbați și-au luat un curajos adio de la familiile lor. Pasagerii de la clasa a treia au fost ultimii care au aflat de coliziune. Unii dintre ei și-au dat seama de producerea catastrofei abia după ce cabinele lor fuseseră deja inundate. În scurt timp, pe vas domnea un haos total.

În aproximativ o oră, 25.000 tone de apă au năvălit în interiorul vasului. În jurul orei 1, prora era deja sub apă. Orchestra încerca să ridice moralul celor condamnați la moarte, cântând melodii vioaie. Câțiva dintre pasageri păreau să ignore ceea ce se întâmpla. În sala de fumat de la clasa întâi, bărbații jucau liniștiți cărți. Moștenitorul familiei Guggenheim a insistat să se îmbrace în cea mai frumoasă ținută de seară a sa, spunând că dorea cel puțin "să moară ca un gentleman".

În jurul orei 1:30, când prora era deja atât de mult scufundată în apă, încât oamenii abia mai reușeau să se mențină în picioare pe puntea înclinată, câțiva pasageri au încercat să sară într-o barcă de salvare aproape plină și nu au putut fi opriți decât cu focuri de avertizare.În jurul orei 1:55, până și cel mai bogat om aflat la bord, John Jacob Astor, a fost nevoit să accepte că banii săi nu mai valorau nimic. El și-a dus soția însărcinată la o barcă de salvare și a cerut să i se permită să urce și el. Ofițerul Lightoller a rămas însă neînduplecat: numai femei și copii. În final, barca a fost lansată pe apă, având ocupate doar două treimi din locurile disponibile.

Conform declarațiilor supraviețuitorilor, după ce toate bărcile au fost coborâte la apă, o liniște stranie s-a lăsat pe punți. La ora 2:15, apa ajunsese deja la nivelul primului coș de fum. S-au auzit bubuituri, trosnituri și pocnituri. Luminile de la bord au pâlpâit și, în final, s-au stins. Pupa s-a înclinat într-un unghi de 45 grade. Atingând punctul critic de încărcare, undeva între al treilea și al patrulea coș de fum, vasul s-a rupt în două, la mijloc, sub propria sa greutate uriașă. Partea mai mare s-a ridicat din nou, cu vreo 75 metri, apoi vasul care fusese considerat imposibil de scufundat a căzut în adâncuri, cu prora înainte. Deși teoretic mai erau libere în bărci câteva sute de locuri, pasagerii au vâslit, îndepărtându-se de cei căzuți în apă, care strigau după ajutor, temându-se ca nu cumva bărcile să se scufunde dacă prea mulți oameni încercau să se urce la bord. Numai barca de salvare numărul patru s-a întors și a luat cinci persoane care pluteau în apă. Două dintre acestea au murit în barcă.

La momentul respectiv, nici bărcile nu erau încă în afara oricărui pericol. Unii pasageri erau răniți, alții erau îmbrăcați inadecvat pentru o temperatură atât de scăzută. Când aveau să sosească ajutoare? Cine putea să salveze victimele naufragiului?Pachebotul cel mai apropiat de Titanic era vasul companiei Cunard Carpathia, care pornise din New York spre Gibraltar pe data de 11 aprilie 1912. Acesta și-a schimbat cursul imediat ce a primit primul semnal SOS și s-a îndreptat direct către locul naufragiului. Deși căpitanul ceruse imediat să se treacă la viteză maximă, vasul a ajuns abia după patru ore. Din fericire, Carpathia, care de obicei era plină până la refuz cu emigranți, de această dată nu era încărcată complet, și a reușit să îi ia la bord pe toți supraviețuitorii de pe Titanic. Dimineața între 4:14 și 8:30, 315 femei, 52 copii și 126 bărbați, care fuseseră înregistrați ca pasageri, precum și 210 membri ai echipajului, au fost primiți la bord.

Epava Titanicului

Timp de 73 de ani nu a fost posibilă stabilirea exactă a locului unde a naufragiat Titanicul, cu atât mai puțin a locului unde se afla epava.

Existau doar câteva indicii vagi că accidentul s-ar fi petrecut la 380 km în largul coastelor Newfoundland. Primele expediții au fost inițiate în 1963, însă au eșuat, în special din cauza lipsei de fonduri. La aproape 4.000 metri adâncime nu se putea acționa decât cu submarine speciale, ceea ce ridica foarte mult costurile expedițiilor de căutare. În 1980, oceanograful dr. Robert Ballard a convins marina americană să inițieze un sistem de căutare subacvatică, în colaborare cu institutul său. În noaptea de 1 septembrie 1985, ecranul unui submarin fără echipaj uman a arătat primele imagini cu epava Titanicului.

Folosind sonarul Argo, tractat pe fundul oceanului cu un cablu, s-au făcut aproximativ 20.000 de fotografii cu epava, în decurs de patru zile: imagini palide cu cazane, plăci de oțel, obiecte de faianță și pantofi. Imaginile, publicate în întreaga lume ca primele documente referitoare la epava Titanicului, confirmau teoria că uriașul vas se frânsese în două. Deși prora era relativ bine păstrată, pupa părea să fi fost grav avariată de impactul cu fundul oceanului. Diverse resturi erau risipite pe o distanță de 600 metri dintre pupă și proră.

De teama jafurilor, echipa expediției a păstrat secretul asupra poziției exacte a epavei. Un an mai târziu, Ballard și doi colegi au explorat rămășițele uriașului vas, într-un submersibil special. În bezna totală a adâncurilor, micul lor vehicul subacvatic a înconjurat epava uriașă. Echipa a derulat în total 11 expediții la mare adâncime, fiecare cu o durată de 4 ore. Această celebră expediție avea în curând să fie urmată de alte investigații, realizate de alți cercetători, care nu doreau doar să examineze epava: multe obiecte prețioase, care aparținuseră pasagerilor Titanicului, erau acum recuperate. În prezent, oricine se poate scufunda lângă epavă - cu condiția să fie dispus să plătească aproximativ 30.000 Euro pentru acest privilegiu.

http://discovery.ro/titanic/tragedia_titanicului/index.shtml
avatar
Admin
Admin

Numarul mesajelor : 135929
Data de inscriere : 15/12/2005

Vezi profilul utilizatorului http://talusa1946.forumculture.net

Sus In jos

Re: Titanic

Mesaj Scris de Admin la data de 19.09.11 15:35

Ultimele mistere ale Titanicului

Vasul britanic de lux Titanic avea 269 metri lungime, fiind cel mai mare vas din lume la vremea respectivă. Datorită celebrei sale construcții de oțel robuste, vasul era considerat imposibil de scufundat. În primul său drum, de la Southampton spre New York, soarta sa a fost pecetluită. În noaptea de 14 aprilie 1912, la aproximativ 153 km sud de Newfoundland, Titanicul s-a ciocnit cu un iceberg imens. Coca vasului a fost atât de grav avariată, încât tone de apă au inundat compartimentele. În final, Titanicul s-a rupt în două, pe mijloc, și s-a scufundat. Întrucât nu existau suficiente bărci de salvare pentru toată lumea, doar aproximativ 700 din totalul de 1311 pasageri și 897 membri ai echipajului aflați la bord, au fost salvați.

Până în prezent, scufundarea dramatică a acestui pachebot de lux rămâne una dintre cele mai cumplite catastrofe din istoria maritimă.


Un vas de lux

Competiția pentru obținerea celei mai rapide traversări a Atlanticului a început la jumătatea secolului XIX. Deținătorul recordului a primit un titlu onorific simbolic, așa numita "Panglică Albastră". La începutul secolului XX, această competiție se transformase într-o luptă și mai acerbă între marile companii maritime din Anglia, SUA și Germania. Cunard Line a deținut multă vreme recordul cu celebrele sale vase Lusitania și Mauretania, care au fost timp de 22 de ani cele mai rapide vase de pasageri din lume. În 1907 însă, compania britanică White Star Line, aparținând celebrei companii American International Mercantile Marine, a decis să construiască un trio de vase care să le eclipseze pe toate celelalte. Dimensiunile noilor vase de "clasă olimpică" urmau să fie aproape identice. Singurele deosebiri aveau să fie de greutate și de finisaje. Natura grandioasă a acestui proiect era reflectată în numele acestor viitori monștri ai oceanului. Primul vas, lansat în 1911, a fost botezat Olympic, iar câteva luni mai târziu a fost gata și Titanicul. Al treilea membru al acestui trio urma, inițial, să se numească Gigantic, însă a fost în final lansat în 1914, sub numele mai modest de Britannic.

Compania White Star Line dorea ca aceste trei vase să ofere o experiență a luxului complet. În acest scop, compania era pregătită să lase deoparte Panglica Albastră, pe care nu ar fi putut niciodată să o câștige cu o viteză de 21 noduri.

Chila Titanicului a fost începută pe 31 martie 1909, în docurile șantierului Harland & Wolff din Belfast, la 15 săptămâni după ce fusese pusă fundația chilei surorii sale, nava Olympic. Cum nici o companie din lume nu avea facilități de producție suficient de mari pentru a construi un vas cu aburi de asemenea proporții, mai multe docuri au fost unite pentru a face loc Titanicului. Numai carcasa acestui gigant al oceanului necesita un spațiu egal cu cel a trei vase convenționale.

Titanicul avea o lungime totală de 269,04 metri și măsura 28,19 metri în zona sa de maximă lățime. Înălțimea, de la carenă până în vârful celor patru coșuri de fum, era de 56 metri. Acestea sunt dimensiunile unei clădiri cu 11 etaje.

Prin comparație cu cei 70.000 cai-putere ai vasului Mauretania, Titanicul, cu aproximativ 50.000 cai-putere, era considerabil mai puțin puternic. Însă creșterea puterii sale ar fi însemnat reducerea gradului de confort: pentru o viteză mai mare, ar fi fost nevoie ca vasul să aibă o greutate și o rezistență la apă cât mai mică. Vasul a fost proiectat cu o cală imensă, ca un gigant al oceanului, care disloca un volum de apă uriaș.

Sistemul de propulsie era alcătuit dintr-o combinație puternică: un motor cu aburi în patru cilindri, cu triplă expansiune, și o turbină Parsons de joasă presiune. Includea cea mai recentă tehnologie de navigație marină a epocii. Uriașul motor era acționat de 20 boilere și 159 furnale. Titanicul consuma între 620 și 640 tone de cărbune pe zi, în larg. Fumul era eliminat prin trei coșuri enorme, în timp ce al patrulea coș al Titanicului era pur și simplu decorativ.

Standardele tehnice ale vasului erau excelente. Întregul Titanic era alcătuit din oțel. Stâlpii montanți, catargele și fundul erau extrem de robuste. Mai mult, existau uși glisante duble în tot vasul, iar între motor și camerele cazanelor existau uși etanșe, care puteau fi închise de pe puntea de comandă, cu ajutorul unor electromagneți puternici. Acest pachebot de lux avea 20 de bărci de salvare, o cifră considerată absolut suficientă, conform cerințelor de securitate britanice ale epocii. Compania White Star Line nu considera că există motive pentru suplimentarea numărului de bărci de salvare. Alexander Carlisle, unul dintre directorii șantierului Harland & Wolff, a declarat Comisiei Britanice pentru Naufragii: "Noi am construit vasul pentru a-l face să plutească. Nu l-am construit pentru a-l face să se ciocnească de un iceberg sau o stâncă. Din păcate, exact asta s-a întâmplat."

Un castel plutitor

Maiestuosul RMS Titanic era cel mai luxos vas al epocii sale. Apartamentele de clasa întâi de pe puntea B, mobilate cu piese vechi, nobile, erau cele mai frumoase. Existau și terase cu perne de pluș, și restaurante elegante, care ofereau preparate pentru orice gusturi. Sala de fitness, cu echipamente ultramoderne, de pildă un cal de gimnastică electric, a stârnit în mod deosebit senzație.

Un echipaj de 897 oameni lucra pe Titanic. Printre ei se numărau aproximativ 500 stewarzi și bucătari, 320 de angajați pentru sala motoarelor și 65 de mateloți pe punte. Dimensiunile echipajului sporeau sentimentul de siguranță al pasagerilor.

Arhitectura interioară a vasului depășea cele mai exigente cerințe. Existau terase opulente și cabine private elegante, dintre care unele erau mobilate cu piese vechi, nobile. Printre cele mai frumoase se numărau două apartamente de clasa întâi cu lambriuri de lemn, de pe puntea B, fiecare având propria sa punte de promenadă. Unul dintre apartamentele cu o lungime de 15 metri era mobilat în vechiul stil olandez. Marea scară interioară, a cărei copie aproape identică se afla pe sora Titanicului, Olympic, era absolut uluitoare. Între punți existau lifturi, la clasa întâi și a doua. Vasul avea și o sală de gimnastică, dotată cu echipament de ultimă oră, de exemplu biciclete staționare, aparate de vâslit, un "cal electric" și "o capră" electrică. Existau băi turcești, o piscină și chiar o curte de squash, deasupra nivelului chilei. Alături de sufrageriile luxoase exista un restaurant à-la-carte pentru demnitari, precum și Café Parisien, care era punctul de întâlnire al pasagerilor mai tineri. Decorul din bistro era foarte relaxat, cu mobilier de răchită. Pe zidurile verandei acestei cafenele se cățărau tulpini de iederă adevărată.

Secțiunea rezervată clasei a doua era simțitor mai puțin spațioasă. Pe lângă sufragerii, existau însă și aici un foaier, o sală de fumat și o bibliotecă. Partea din spate a punții era în aer liber. Pasagerii de la clasa a treia aveau doar un foaier și o sală de fumat. Sala de mese se afla jos, în străfundurile vasului, iar zonele de punte în aer liber se rezumau la o mică porțiune din zona de la provă și de la pupă. Totuși, conform martorilor vremii, chiar și cabinele de la clasa a treia erau mai luxoase decât cabinele de clasa întâi de pe alte pacheboturi transatlantice.


http://discovery.ro/titanic/tragedia_titanicului/index.shtml
avatar
Admin
Admin

Numarul mesajelor : 135929
Data de inscriere : 15/12/2005

Vezi profilul utilizatorului http://talusa1946.forumculture.net

Sus In jos

Titanic

Mesaj Scris de Admin la data de 19.09.11 15:34



Ultima editare efectuata de catre Admin in 14.12.13 19:22, editata de 4 ori
avatar
Admin
Admin

Numarul mesajelor : 135929
Data de inscriere : 15/12/2005

Vezi profilul utilizatorului http://talusa1946.forumculture.net

Sus In jos

Re: Titanic

Mesaj Scris de Continut sponsorizat


Continut sponsorizat


Sus In jos

Pagina 3 din 3 Înapoi  1, 2, 3

Sus


 
Permisiunile acestui forum:
Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum