Ierusalim

Pagina 5 din 6 Înapoi  1, 2, 3, 4, 5, 6  Urmatorul

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator In jos

Ierusalim

Mesaj Scris de Admin la data de 17.02.06 18:32

Rezumarea primului mesaj :

IERUSALIMUL IN POLITICA ISRAELIANA: PACE PENTRU PACE?
UNUL DIN principalele puncte inca de rezolvat in conflictul israelo-palestinian este problema Ierusalimului. De ce e considerata mai importanta decat altele precum cea a apei, sau a frontierei definitive? Pentru Israel, din 1980, Ierusalimul este capitala “eterna si indivizibila” a statului evreu si a poporului evreu.
Proiectul “Marelui Ierusalim” a pornit prin confiscarea pamanturilor oraselor si satelor care nu au fost niciodata considerate parte a orasului, precum Beit Hanina, Sur Bahir, Beit Safafa, Ar Ram (care se aflau in interiorul districtului Ierusalim pana in 1967), si chiar al oraselor din alte districte, precum cazul special al Beit Jala si Beit Sahour, precum si al capitalei districtului lor, Bethlehem.

http://ro.altermedia.info/orientul-mijlociu/ierusalimul-in-politica-israeliana-pace-pentru-pace_2739.html


Ultima editare efectuata de catre Admin in 16.07.11 17:42, editata de 1 ori
avatar
Admin
Admin

Numarul mesajelor : 135921
Data de inscriere : 15/12/2005

Vezi profilul utilizatorului http://talusa1946.forumculture.net

Sus In jos


Zapada la Ierusalim

Mesaj Scris de Admin la data de 31.01.08 16:04

Zapada la Ierusalim
Ierusalimul a fost acoperit de un strat gros de zapada, miercuri, obligand autoritatile sa recurga la inchiderea scolilor si a magazinelor.
avatar
Admin
Admin

Numarul mesajelor : 135921
Data de inscriere : 15/12/2005

Vezi profilul utilizatorului http://talusa1946.forumculture.net

Sus In jos

Israelienii accepta sa faca Ierusalimul pe din doua cu pales

Mesaj Scris de Admin la data de 03.01.08 10:58

Israelienii accepta sa faca Ierusalimul pe din doua cu palestinienii

Premierul Ehud Olmert a recunoscut cu jumatate de gura o inevitabila impartire a Ierusalimului.
Orasul sfint este disputat atit de israelieni, cit si de palestinieni


Premierul israelian Ehud Olmert a atras atentia ca s-ar putea ca tara sa sa nu aiba de ales si sa fie obligata sa accepte impartirea orasului sfint Ierusalim in cadrul unui eventual acord de pace cu palestinienii, noteaza Rompres. "Atunci cind vorbeste despre viitor, lumea prietena cu Israelul... care sprijina cu adevarat Israelul, vorbeste in termenii granitelor din '67, vorbeste despre impartirea Ierusalimului", a declarat premierul israelian intr-un interviu acordat cotidianului Jerusalem Post, precizind ca tara sa va pastra in orice caz cea mai intinsa colonie evreiasca din Cisiordania, Maale Adumim, in cadrul oricarui acord de pace.

Viitorul orasului Ierusalim este una dintre problemele cele mai importante pe care atit israelienii, cit si palestinienii au fost de acord sa le abordeze la reluarea negocierilor de pace cu ocazia conferintei de la Annapolis (Maryland), ce a avut loc in luna noiembrie a anului trecut.

Israelul a ocupat Ierusalimul de est (locuit de arabi) in razboiul din 1967 si l-a anexat (desi acest act nu este recunoscut pe plan international), considerind Ierusalimul capitala "sa eterna si indivizibila". La rindul lor, palestinienii vor ca Ierusalimul sa fie capitala statului pe care spera sa-l poata forma din Cisiordania si Fisia Gaza.
avatar
Admin
Admin

Numarul mesajelor : 135921
Data de inscriere : 15/12/2005

Vezi profilul utilizatorului http://talusa1946.forumculture.net

Sus In jos

Knessetul adoptă un proiect de lege controversat

Mesaj Scris de Admin la data de 15.11.07 11:33

Knessetul adoptă un proiect de lege controversat
http://www.gandul.info/lumea/knessetul-adopta-proiect-lege-controversat.html?3929;1038386

Parlamentul israelian a adoptat, într-o lectură preliminară, un proiect de lege care interzice orice eventual compromis cu palestinienii asupra Ierusalimului, relatează Rompres, citând AFP. Acest proiect de lege, prezentat de un deputat al Likud, Guideon Saar, a fost adoptat cu o majoritate de 80 de voturi din cele 120 de mandate de deputat câte are Knessetul. Pentru ca legea să intre în vigoare, mai trebuie aprobată în trei lecturi. Conform Constituției statului evreu din 1980, Israelul consideră Ierusalimul, inclusiv partea arabă orientală anexată în 1967, drept „capitala eternă și indivizibilă”. Palestinienii doresc să transforme estul Ierusalimului în capitala viitorului stat independent palestinian.
avatar
Admin
Admin

Numarul mesajelor : 135921
Data de inscriere : 15/12/2005

Vezi profilul utilizatorului http://talusa1946.forumculture.net

Sus In jos

Ierusalimul in sarbatoare

Mesaj Scris de Admin la data de 19.10.07 10:42

Ierusalimul in sarbatoare

Orasul Pacii este si Centrul Lumii
Intre 26 septembrie 2007 si 4 octombrie 2007 s-a tinut in Ierusalim "Sarbatoarea Corturilor". Impreuna cu sarbatoarea Passah (Pastele) si Sarbatoarea Saptamanilor (Rusaliile) constituie asa numitele sarbatori biblice pe care Domnul i-a poruncit sa le tina poporului lui Israel, aceasta in Vechiul Testament (Ex 23, Lev.23 , Deut.16). Pe drept se poate spune ca aceste sarbatori nu sunt numai sarbatori iudaice ci si sarbatori ale Domnului.
Sarbatoarea Corturilor simbolizeaza triumful Imparatiei lui Dumnezeu, imparatie in care prezenta, slava si maretia lui Dumnezeu vor acoperi pamantul cum acopera apa fundul marii. Aceasta sarbatoare aminteste iudeilor ca supravietuirea lor in pustiu timp de 40 de ani se datoreaza lui Dumnezeu. Cortul reprezinta simbolic locul de ocrotire dumnezeiasca, un loc de bucurie in Domnul. Felul cum este zidit, ramurile, frunzele si florile de palmier, de salcie, de lamaie si mirt, care sunt folosite in acest sens au o importanta duhovniceasca deosebita. Pentru iudei ele inseamna cainta, pocainta, dorinta dupa Dumnezeu si
slu-jirea Lui din toata inima; pe de alta parte ele simbolizeaza unitatea nationala a Israelului cu toate felurile de oameni inclusi in natiune. Din 1980 se sarbatoreste in stil crestin, an de an, datorita contributiei aduse de crestini la aceasta festivitate.


Ambasada Crestina din Ierusalim este institutia care organizeaza toata festivitatea timp de 7 zile, de dimineata pana seara. Programul se compune din predici, slujbe de vindecare, seminarii cu teme biblice, rugaciune, muzica de lauda si inchinare, dansuri si Marsul Ierusalimului. Numarul crestinilor care participa si care ajuta la realizarea programului festiv a crescut an de an ajungand la 6000 in 2006. Guvernul si presa il considera unul din cele mai importante evenimente turistice ale anului.
Razboiul cu Libanul sau atentatele cu sinucigasi nu au putut opri aceasta festivitate, acest lucru dovedeste si solidaritatea crestinilor cu poporul Israel si ne arata in mod practic ca "Israelul nu este singur". Firesc, participantii la aceasta festivitate ajuta statul Israel si din punct de vedere financiar.
Premierul Israelului Ehud Olmert si primarul Ierusalimului au participat la aceasta sarbatoare si si-au dat seama ca adevaratii prieteni ai Israelului sunt crestini. Delegatii de crestini din toate colturile globului au invins teama de atentate, dificultatile privind obtinerea vizelor (cei din China, Africa) privind costurile calatoriei si ale stationarii in Ierusalim. Acestea au fost inlocuite cu bucuria de a sluji alaturi de izraeliti lui Dumnezeu, lui Isus, persoana centrala careia i s-au adus multumire, slava, inchinare prin tot programul care s-a desfasurat acolo.Se implineste ce spune Zaharia 14:16 prorocul "....ca toate natiunile pamantului se vor sui in Sion si vor sarbatori in Ierusalim Sarbatoarea Corturilor...."
Pentru ca este ceva deosebit in Israel si Ierusalim, au fost solicitate 40 de statii de TV, 60 statii de radio, 270 de agentii de presa, peste 50 grupe de fotografiat si camere de luat vederi, mai mult de 700 de corespondenti din 45 de tari care transmit stiri si imagini in 180 de tari.
Cum a fost posibil ca statul Israel dupa o perioada foarte lunga de exil sa fie refacut total si sa ofere o atmosfera de bucurie, de prietenie si pace tuturor natiunilor?
Cum a fost posibil ca Ierusalimul care in decursul timpului a fost distrus si ars de 17 ori sa se prezinte astazi ca un oras care infloreste si se dezvolta continuu din toate punctele de vedere depasind capitale care n-au trait atacurile si amenintarile cu care s-au confruntat si se confrunta inca Ierusalimul?
Cum a fost posibil ca tara Israel dintr-o mlastina si un pustiu, asa cum a ajuns dupa exil, sa atraga privirea si interesul intregii lumi si sa trezeasca invidie in toate tarile inconjuratoare?

Raspunsul este amplu: in primul rand Dumnezeu a ales acest popor ca sa fie al lui (Deut.7:6) si din vesnicie l-a strigat in existenta. Alegerea este suverana pentru ca Dumnezeu este suveran.
In al doilea rand prin lupta continua pe care o duce Israelul din 1948,14 mai, data cand a fost proclamat ca stat independent.
In al treilea rand solidarizarea crestinilor cu natiunea Israel a contribuit considerabil la dezvoltarea acesteia.
In al patrulea rand se poate recunoaste mana Domnului peste acest popor cu care El a facut legamant in Vechiul Testament.
Dumnezeu a dat numele Israel, Dumnezeu a ales Ierusalimul unde sa locuiasca numele Lui (2 Cr.6:6) Pot bate toba toate natiunile contra Israelului si a Ierusalimului dar nu vor putea schimba nimic. Ierusalimul este inima statului Israel, este inima poporului evreu care locuieste in Israel si in Diaspora.
In iunie 2007 a sarbatorit Ierusalimul 40 de ani de la reunirea Ierusalimului de vest cu cel din est; partea de est s-a aflat pana in 1967 sub dominatie iordaniana. In razboiul cu Iordania din 1967 a reusit Israelul sa elibereze partea de est si sa faca reunirea orasului. Trebuie vazut si in acest razboi de 6 zile interventia directa a lui Dumnezeu. Niciodata in istoria lui n-a fost Ierusalimul capitala altui stat. Astazi si in viitor Ierusalimul se afla in punctul central din lume. Dumnezeu nu a gresit cand a ales Israelul si Ierusalimul si cand le-a asezat in mijlocul lumii si inconjurat de tarile arabe.
Ierusalimul in existenta lui de 3000 de ani cunoaste o istorie cu minuni, cu prosperitate, cu biruinta, apoi decadere, infrangere, varsare de sange, durere.
David este primul imparat care cucereste Ierusalimul, aduce chivotul aici, ceea ce reprezinta prezenta lui Dumnezeu, a tinut poporul in relatie cu Dumnezeu, de aceea a cunoscut statul Israel atunci cea mai mare prosperitate. Dumnezeu doreste ca in toate natiunile sa fie conducatori ca David care atrag natiunile spre EL. Dupa David, Solomon construieste templul ca loc de slujit si ca loc de intalnire a poporului cu Dumnezeu. Prezenta lui Dumnezeu in Ierusalim, l-a deosebit de celelalte capitale. Atunci cand poporul Israel s-a impotrivit planurilor lui Dumnezeu, cum se vede in Vechiul Testament, atunci atat Ierusalimul cat si statul Israel au cunoscut perioade de timp intunecate, dureroase.
Seria de cuceriri a Ierusalimului (Israelului) o incep haldeii, apoi romanii, bizantinii, musulmanii, cruciadele europene care fac un adevarat masacru in viata iudeilor si musulmanilor; din nou se impun aici musulmanii, apoi otomanii si in final englezii din 1917 pana in 1948.
Deci aproape 2000 de ani poporul evreu n-a mai locuit in tara lui, cu toate acestea Dumnezeu nu a uitat ce a promis. In Israel a inceput El planul de mantuire al omenirii. In perioada cea mai intunecata duhovniceste a trimis Dumnezeu pe Fiul lui, Isus Cristos sa implineasca ce era vestit deja in Vechiul Testament. In Ierusalim, nu in Haga, nu in Paris, a facut Isus jertfa suprema, a triumfat peste moarte, pacat si peste diavol si peste toate puterile lui demonice. In Ierusalim a fost fondata prima adunare mesianica (nascuta din nou) si tot aici a turnat Dumnezeu Duhul Sfant care i-a imputernicit pe cei 12 apostoli sa vorbeasca cu curaj din Cuvantul lui Dumnezeu, in Ierusalim, Iudeea, Samaria si pana la marginile pamantului, deci din Ierusalim a iesit Cuvantul – Biblia in toata lumea, asa cum spun prorocii Isaia 2:3 si Mica 4:2, deci Ierusalimul este o binecuvantare pentru natiuni.
Cum poate vedea diavolul aceste biruinte si sa stea pasiv ? El cauta febril oameni, familii, institutii, foruri, natiuni prin care sa se impotriveasca lui Dumnezeu. Actioneaza cu putere prin natiunile arabe si prin minoritatea palestiniana impotriva Israelului, deoarece din Israel provine Mantuitorul lumii, si in Israel a inceput Isus planul de mantuire a lumii. Sub influenta forurilor internationale, Israelul i-a cedat acesteia o parte din teritoriu pentru a dobandi pacea. Dar timp de doi ani nu s-a produs altceva in Gaza decat armament.
Gaza a fost transformata intr-un teritoriu de unde s-au declansat atacuri impotriva Israelului. Forurile internationale semnaleaza acest fapt mai mult sau mai putin. Crestinii ar trebui sa arate acest adevar. Noi ne rugam ca Dumnezeu sa-i elibereze pe oameni de ura, agresivitate, fanatism si teroare, si sa lase binecuvantarea Sa dumnezeiasca peste toate popoarele.
Israelul nu vrea razboi, desi din cauza terorismului a trebuit sa duca cinci razboaie si din cauza atentatelor cu sinucigasi a inaltat un zid de separare intre izraeliti si palestinieni.
Biblia spune in Genesa 12:3 ca cine binecuvanteaza Israelul va fi binecuvantat, Noul Ierusalim asteptat de credinciosi va fi orasul prezentei dumnezeiesti. Prezenta lui Dumnezeu va face Ierusalimul o cetate a pacii (Fapte 21:1-5). Noi ne rugam pentru pacea in Ierusalim, in Israel asa cum scrie in Ps.122.
avatar
Admin
Admin

Numarul mesajelor : 135921
Data de inscriere : 15/12/2005

Vezi profilul utilizatorului http://talusa1946.forumculture.net

Sus In jos

De la Iasi la Ierusalim si inapoi

Mesaj Scris de Admin la data de 10.09.07 17:39

“De la Iasi la Ierusalim si inapoi"

Cu prilejul prezentei în Israel a reprezentantilor Fundatiei Culturale și editurii Ideea Europeana, în cadrul programului Contributia scriitorilor evrei în cultura romana, va invitam la o intalnire cu d. Andrei Potlog, directorul editurii, si scriitoarea Aura Christi, redactor-sef al revistei “Contemporanul. Ideea Europeana”.

In cadrul intalnirii va avea loc o discutie prilejuita de aparitia volumului De la Iasi la Ierusalim si inapoi de Leon Volovici , la Editura Ideea Europeana. Vor lua cuvantul: Aura Christi, Prof. univ. George Voicu (Institutul “Elie Wiesel”, Bucuresti) și autorul.

Vor mai fi prezentate si discutate carti recent aparute la Editura Ideea Europeana dedicate prezentei scriitorilor evrei în literatura romana si problemei antisemitismului. Moderator: Costel Safirman.

Manifestarea are loc joi, 20 septembrie 2007, ora 17,30,

la Cinemateca din Ierusalim ( sala bibliotecii), Derech Hebron 11.

=====

BUNA DIMINEATA, ISRAEL
avatar
Admin
Admin

Numarul mesajelor : 135921
Data de inscriere : 15/12/2005

Vezi profilul utilizatorului http://talusa1946.forumculture.net

Sus In jos

Ierusalim: descoperirea unui tunel cu importanță biblică

Mesaj Scris de Admin la data de 10.09.07 9:00

avatar
Admin
Admin

Numarul mesajelor : 135921
Data de inscriere : 15/12/2005

Vezi profilul utilizatorului http://talusa1946.forumculture.net

Sus In jos

Întâlnirile de la Ierusalim

Mesaj Scris de Admin la data de 01.09.07 11:18

Întâlnirile de la Ierusalim
Din 1993 încoace, Leon Volovici și Costel Safirman organizează "întâlnirile de la Ierusalim". Serile de încântare spirituală adună numeroși participanți educați în cultura și spiritualitatea românească, a cărei modernitate a fost la rându-i generos modelată de scriitori și artiști evrei. Consecință a exodului vreilor din România, fenomenul cultural a dobândit tradiție și specificitate.


Ca ultimă lectură de documentare mă pregătisem înaintea călătoriei cu cartea lui Saul Below, "Până la Ierusalim și înapoi". Însemnările publicate în 1976 de romancierul laureat al Premiului Nobel surprind și prin detaliile ce particularizează "socialul" acestei mari capitale a lumii. Ca-ntr-o vacanță, Below o însoțise pe Alexandra, soția ce-o avea pe-atunci, invitată să țină prelegeri de matematică la Universitatea Ebraică din Ierusalim.

"Amănunte" înregistrate de celebrul însoțitor al matematicienei – originară din România și fiică a doctoriței Florica Bagdasar, fost ministru al Sănătății în guvernul lui Petru Groza – am regăsit din chiar partea de zbor a voiajului: "ciudățeniile" vestimentare și alimentare ale evreilor hassidici poruncite în urmă cu patru milenii de Moise, ritualul rugăciunii Minha practicat de un grup de tradiționaliști pe un culoar al aeroportului "Ben Gurion", controalele amănunțite la care ești supus la orice intrare în spațiu aglomerat, omniprezența soldaților înarmați, amestecul de rase, figuri și fizionomii umane adunate în coeziunea credinței și dezbinate în nesfârșite războaie de puterea profeților ei.

Ca român călător în "cetatea eternă" a Ierusalimului, nimic nu m-a uimit însă mai tare ca adunarea unui grup de circa două sute de oameni, veniți în urma unei simple invitații din toate părțile Israelului pentru a convorbi românește despre cultura română. "Evreii români" – foștii "români evrei" în patria de origine – pe care i-am văzut într-una din "întâlnirile de la Ierusalim" sunt, în fapt, oameni deosebiți și rari, în personalitatea cărora, formată în matricea culturii românești, componenta spirituală are putere de dependență.


PUBLIC ȘI PROTAGONIȘTI. În ziua anunțată, am plecat dis-de-dimineață din Haifa către Ierusalim. Asistasem la convorbirile telefonice "pregătitoare" purtate de soții Horodi, gazdele mele. Reieșea din ele că a doua zi se vor revedea cu prieteni din Tel Aviv, Nesher, Beer Sheva, Hadera ori Zihron Yaakov.
Mirel Horodi este unul dintre inginerii electroenergeticieni căruia i se datorează punerea în aplicare a programului de electrificare a României. După emigrarea din 1970, a lucrat ca proiectant-șef al Societății de Electricitate a Israelului și șef de proiect pentru centrale termoelectrice la Haifa. Produs strălucit al școlii românești de inginerie, e (precum majoritatea "specialiștilor de modă veche") un avizat cunoscător și susținător al culturii umaniste. Fiii soților Horodi au continuat filiera pozitivistă a profesiei paterne, dar au crescut în obișnuința evenimentelor și întâlnirilor culturale prilejuite de pasiunea artistică a mamei, pictorița Liana Saxone-Horodi. Născuți în Israel, amândoi băieții familiei Horodi vorbesc românește fără cusur. Iar cărțile, albumele de artă și casetele românești din încăperea apartamentului părintesc cu rol de atelier de pictură și bibliotecă sunt chiar mai numeroase decât achizițiile din Israel.

Este o situație tipică, după cum mi s-a explicat ulterior de cunoștințele nou făcute în călătorie. Evreii români, emigrați cu două-trei decenii înaintea căderii comunismului, au venit în Israel ca profesioniști de marcă (printre altele și cu intenția unei mai bune realizări profesionale). Aveau totodată în deprinderile și uzanțele stilului de viață frecventarea expozițiilor, muzeelor și cenaclurile, lectura și concertele fiind "marcă" a intelectualului vremii. Unii erau personalități cunoscute ale vieții culturale românești, alții au început să publice însă cărți și articole în limba română după stabilirea în Israel.

Această generație de "evrei români" din Israel alcătuiesc publicul și protagoniștii fenomenului cultural numit "întâlnirile de la Ierusalim". Li se alătură oaspeți din țară ori din alte părți ale lumii, în trecere prin miraculosul centru al spiritualității evreiești, creștine și musulmane.


ANIMATORII. În biblioteca marii Cinemateci a Ierusalimului e locul întâlnirii. Directoarea Centrului de Film din Ierusalim, de care aparține instituția-gazdă, e doamna Lia van Leer, originară din Bălți-Basarabia. Șeful unui departament de cercetare și documentare al Cinematecii este criticul și istoricul de film Costel Safirman, emigrat din România în 1987, unul dintre animatorii întâlnirilor. "Ideea lor s-a născut în 1993, într-un cartier numit Gilo, în sudul Ierusalimului, îmi spune domnul Safirman. Acolo am vorbit cu Leon Volovici, un cărturar de bună tradiție ieșeană, cu vocație de animator de cultură".

Leon Volovici, "omul cu ideea", este conferențiar și cercetător principal la Institutul de Iudaism Contemporan și totodată director de studii la Centrul Internațional de Studiere a Antisemitismului de la Universitatea Ebraică din Ierusalim. Profesor invitat la vechile universități din București, Cluj și bineînțeles la Iași, locul de unde a plecat în 1984. Despre începuturile "întâlnirilor" amintește: "Inițial le-am spus «cercul cultural din Ierusalim», ideea aceasta a cercurilor fiind frecventă aici, într-o țară de emigrație cu oameni veniți din toată lumea, la vârste diferite, cu limbaj și formație culturală diverse. Acești oameni tind să-și păstreze identitatea culturală din țara de origine; de altfel, nici n-au cum deveni israelieni peste noapte. Cei din România tindem să refacem un spațiu românesc și simultan să găsim porți spre cultura unde am intrat, stabilind contacte și punți de legătură. Am văzut curând că această inițiativă răspunde multora cu aspirații similare".

Din 1993 încoace, întâlnirile se petrec lunar sau la două luni o dată. Pentru că nu există un buget al unei "instituții virtuale" precum aceasta, ele depind, în principal, de întâmplări fericite. Scriitori sau oameni de cultură care-și anunță trecerea prin Ierusalim – fie în calitate de invitați ai unor instituții din Israel, fie în delegații ori ca vizitatori ai "locurilor sfinte" – oferă prilejul de întâlniri. O întâlnire literară importantă i-a avut ca invitați pe scriitorii Augustin Buzura și Aharon Appelfeld, originar din Bucovina, aflați, simultan, în vizită la Ierusalim. "În trecere" prin Ierusalim fuseseră și Nina Cassian, Liviu Ciulei, Matei Călinescu, Victor Rebengiuc. Pe când era senator, Ștefan Augustin Doinaș a venit invitat de Ministerul de Externe al Israelului iar Mircea Daneliuc ca participant la un festival internațional de fim. Ion Ianoși, Ana Blandiana, Ion Caramitru călătoriseră cu sprijinul Institutului Cultural Român.


"VALUL LUI CEAUȘESCU". Istoric literar respectat în comunitatea cercetătorilor Academiei Române de care aparținea Institutul de Filologie "Alexandru Philippide" din Iași, când a emigrat, Leon Volovici avea 45 de ani. "Ca mulți alții, spune el, n-aș fi ajuns aici dacă în ultimii 30-40 de ani, România ar fi fost o țară normală. După cum zicea, de altfel, alt scriitor – "pe mine m-a adus Ceaușescu", adică fugise de Ceaușescu.

Până la un punct, motivele imigranților din Polonia, România ori Ungaria sunt diferite, până la altul, asemănătoare. Din România veniseră după război mulți tineri cu puternică motivație sionistă. A fost apoi un mare exod al celor care părăseau România nedorind un regim comunist. "E un stereotip, așadar, acela că evreii au adus comunismul, de vreme ce exodul lor a fost răspunsul la politica antisionistă, opinează Leon Volovici. Cei care au rămas, au profitat de oportunitatea regimului, a ascensiunii pe scară socială și politică. Sunt cazuri notorii de anchetatori și demnitari dar puțin sau deloc semnificative procentual. Traumatizații de situația politică reprezintă un val al exodului cu profiluri și motivări diferite. În anii ’70-’80 a fost «valul lui Ceaușescu». Rabinul Mozes Rosen povestește cazuri de români care s-au dus noaptea și au mutat rămășițele strămoșilor în morminte evreiești, iar după aceea s-au adresat federației cu «dovada» că sunt evrei pentru a li se aproba emigrarea."


"DOCUMENTUL ARTISTIC". S-a creat astfel un public și o atmosferă, spun "animatorii" întâlnirilor. Dialogul se concentrează însă întotdeauna asupra "documentului cultural" și creatorului său. Nu e deloc ușor, uneori invitații fiind ceea ce se numește, fără exagerare, savanți. Cazul lui Moshe Idel, academician în Israel, născut în România, acum o celebritate mondială în mistica iudaică. Delectări sunt întâlnirile cu maeștri ai teatrului. "Marea actriță a teatrului evreiesc e Lia Konig, emigrată în anii ’60 din România împreună cu soțul ei, regizorul Zvi Stolper; actorii Moscu Alcalay, Constantin Anatol, Nicu Nitai sunt prietenii noștri" – e introducerea lui Costel Safirman pentru "saga" teatrului evreiesc cu rădăcini în România.

"Ceea ce ne leagă structural pe Costel Safirman și pe mine – zice Leon Volovici – e absența vanității excesive. Totdeauna oaspetele e pus în valoare." Sunt întâlniri unde se prezintă filme, cărți, recitaluri de muzică, dans, poezie. Întâlnirile sunt înregistrate și transcrise, fiind publicate două volume până acum. Din 1998 se decernează Premiul "Sebastian Costin" (subvenționat de văduva poetului) printre laureații căruia sunt Lucian Raicu, Alexandru Sever, Iordan Chimet.
"Misterul care nu se aflĂ În chimie". Eleganta sală, înzestrată cu toate dotările pentru proiecții, audiții și eventuale evoluții artistice "în direct", s-a umplut curând "până la refuz". Invitatul acelei întâlniri era regizorul Radu Gabrea (emigrat în Germania în "anii Ceaușescu"), cunoscut cinefililor români datorită lungmetrajelor "Prea mic pentru un război atât de mare" și "Dincolo de nisipuri". Darul său pentru "întâlnirea de la Ierusalim" erau două documentare.

În vizionarea celui dintâi, sala s-a însuflețit de duioasă bucurie privindu-l și ascultându-l pe actorul Arie Leibish-Laish interpretându-și propriile compoziții muzicale pe versurile baladelor scrise de Itzik Manger, poet de limbă idiș, născut la Cernăuți. Din mijlocul publicului au mulțumit pentru aplauze și regizorul și actorul. Sub umbra unui nor de nostalgie a trecut apoi comunitatea compactă unde, ca fiecare dintre cei prezenți, și eu respiram, gândeam și simțeam cu intensitatea cuvintelor și imaginilor de pe ecran: "Rumenie-Rumenie" – amintiri despre meleagurile natale ale unor imigranți americani, vorbitori de idiș.
Târziu în noapte, oamenii pleacă spre casă pe autostrăzile largi și iluminate ale Israelului. Cum se întâmplă cu orice pierdut în mulțime, îmi transmiseseră "starea". "Descriind" într-o astfel de "întâlnire la Ierusalim" inefabilul ei, un scriitor mare precum Aharon Appelfeld folosea repetitiv cuvântul "mister": "misterul universului, misterul evreiesc, misterul vieții în general, misterul care nu se află în chimie".

Un "mister" al comuniunii întreținut de patru milenii în orice parte a pământului unde s-ar afla un grup de evrei prin coeziunea inițială a întâlnirilor rugăciunii. "Aceasta i-a ținut uniți pe evrei mii de ani!" – exclama și Below, celebrând în Ierusalim experiența spiritualității evreiești.


"Sindromul Ierusalimului"

"Evreii glumesc: «Dacă suni la Dumnezeu din Ierusalim, nu trebuie să faci prefix pentru că e o conversație locală»", spune Leon Volovici încercând să explice atmosfera specială ce se simte la întâlnirile organizate. Prin ferestrele încăperii unde ne aflăm se vede "orașul vechi" cu Poarta Jaffa și Turnul lui David. Amurgul durează aici puțin, lumina se stinge cât ți se pare că vezi cum ziua alunecă într-o parte a orizontului, ca să facă loc nopții ce vine. "Pentru orice pelerin –fie evreu ce atinge «zidul plângerii», fie creștin care urcă «Via Dolorosa» – Ierusalimul produce un șoc spiritual. Ca la Judecata de Apoi, oaspeții Ierusalimului mărturisesc lucruri pe care nu le-ar face într-un alt loc", explică gazdele fenomenul numit "sindromul Ierusalimului."




Cercuri culturale

Asocierea culturală a etnicilor români are și alte forme de manifestare în Israel. La Tel Aviv există Asociația Scriitorilor Israelieni de Limbă Română, condusă de poetul Șaul Carmel, cu circa 60 de membri, cărțile multora fiind publicate în România la diverse edituri. Apar două cotidiene în limba română – "Ultima oră" și "Viața noastră" – și revista lunară "Minimum", condusă de cunoscutul dramaturg Alexandru Mirodan. Binecunoscuți sunt membrii cercului cultural din Haifa, oraș unde se spune că "unul din patru localnici e român". Printre ei, Șmuel Rainiș, Liana Saxone-Horodi, Biti Caragiale, Madeleine Davidson, Francisca Stoleru au reputația de excelenți animatori în spirit românesc.




"Aura unui sfâșietor amurg"

În cronica făcută celor două volume rezultate din transcrierea multora dintre "întâlnirile de la Ierusalim", criticul literar Mircea Iorgulescu, jurnalist la RFI, aprecia că dialogurile cu scriitori români evrei au și semnificația unor "ultime mărturii" ce "poartă aura unui sfâșietor amurg". Aceasta e consecința diminuării comunității evreiești din România, care – după datele oferite de Leon Volovici –, de la aproximativ 400.000 evrei câți erau după război, a scăzut la 8.000-9.000 în zilele noastre, majoritatea vârstnici și foarte vârstnici. "Nici o altă comunitate din România, diferită de cea majoritară nu a contribuit atât de mult și atât de profund la modelarea culturii și literaturii române moderne cum a făcut-o comunitatea evreiască, nici o altă comunitate nu a dat culturii și literaturii române atâtea figuri de seamă", estimează rolul ei, în plan cultural, Mircea Iorgulescu.
avatar
Admin
Admin

Numarul mesajelor : 135921
Data de inscriere : 15/12/2005

Vezi profilul utilizatorului http://talusa1946.forumculture.net

Sus In jos

Drumul spre pace in Orientul Mijlociu trece prin Ierusalim

Mesaj Scris de Admin la data de 08.08.07 16:17

avatar
Admin
Admin

Numarul mesajelor : 135921
Data de inscriere : 15/12/2005

Vezi profilul utilizatorului http://talusa1946.forumculture.net

Sus In jos

CONTINUARE.....

Mesaj Scris de Admin la data de 27.07.07 17:02

Raspandirea crestinismului a intampinat inca de la inceput, asa cum am vazut, numeroase piedici, in primul rand datorate mediului iudaic in care a aparut. Cauzele prigoanelor iudeilor ne sunt deja cunoscute si intre acestea se numara indepartarea crestinilor de sinagoga, in diaspora, despartirea lor de iudeii angajati in razboiul impotriva romanilor, agitatia iudaizantilor, toate acestea facand sa creasca foarte mult ura lor fata de crestini. La multe suferinte au fost expusi crestini precum apostolul Pavel si din partea paganilor, cauzele impotrivirilor acestora fiind legate in buna masura de interesul material al unora dintre ei, care traiau speculand superstitia poporului, prin fabricarea de obiecte de cult si idoli, vraji, ghicit etc. Autoritatea romana insa nu s-a angajat dintru inceput in reprimarea crestinilor, ba mai mult, de multe ori i-a aparat: de exemplu, nu a dat curs cererii iudeilor contra acestora, la Corint, sau l-a salvat pe apostolul Pavel din mainile lor la Filipi, la Efes sau la Ierusalim. Totusi, persecutiile care au urmat mai tariu din partea romanilor au fost mult mai grele, de lunga durata, si au pus de multe ori Biserica in grea cumpana. Cum s-a ajuns insa la aceasta situatie? Trebuie reamintit, in primul rand, faptul ca Biserica primara a beneficiat din legatura sa cu iudaismul intr-un aspect foarte important. Pentru cateva decade dupa anul 70, Biserica a continuat sa se bucure de statutul legal pe care iudeii si-l castigasera cu greu. In mod normal, in lumea mediteraneeana a acelor timpuri, natiunile cucerite de Roma erau fortate sa adapteze religiile lor locale religiei romane; ei trebuiau sa recunoasca zeii Romei alaturi de ai lor. De aceea, monoteismul iudeilor a fost o continua sursa de framantari incepand cu secolul I a.Hr., cind Roma a cucerit Iudeea. Roma a recunoscut iudaismul ca o religie legala, in ciuda refuzului iudeilor de a recunoaste zeii romani. Acest statut de religia licita a protejat biserica crestina prin asocierea ei cu iudaismul, chiar daca distrugerea Ierusalimului a condus de fapt la separarea completa a celor doua religii. Roma a asigurat conditii pasnice pentru calatoria si raspandirea noilor idei crestine, dar imperiul n-a stat linistit atunci cand in locul Cezarului, cel care era propovaduit Domn era numai Iisus Hristos. Persecutia romana a inceput sub Nero, Domitian si Marcus Aurelius, inainte ca sa fie extinsa sistematic de catre imparatii Decius si Valerian (mijlocul sec.III) si Diocletian (inceputul sec.IV). Credinta crestina era socotita astfel ca o apostazie de la religia stramoseasca, nelegiuire, chiar ateism. Necunoasterea invataturilor crestine, in special cele despre intruparea Domnului, invierea mortilor, sfanta impartasanie, ducea la acuzatii grave care faceau din crestinism un cult secret si periculos, caracterizat prin practice magice si fermecatorii. De asemenea, datorita stransei legaturi dintre stat, viata publica si religie, combaterea politeismului si a idolatriei de catre crestini erau private ca atitudini dusmanoase fata de stat si fata de societate. In conceptia pagana, statul era protejat si ajutat de zei, carora li se datora puterea si gloria Imperiului Roman si, de aceea, nenorocirile care se abateau asupra lor nu puteau fi decat rezultatul jignirilor aduse de crestini zeilor, prin necredinta lor. Nu in ultimul rand, calomniile absurde lansate impotriva lor, despre pretinsa imoralitate a cultului (crestinii erau acuzati ca-si ucid copiii la cultul lor si ca se hranesc cu sangele si carnea lor, ca se dedau la desfrauri si orgii in cadrul meselor comune (agape), sau faptul ca, la inceput, crestinii erau recrutati mai ales din clasele modeste si dispretuite ale societatii, faceau sa creasca ura paganilor impotriva lor, fiind socotiti periculosi, vulgari, subversivi, tradatori; crestinismul, o religie odioasa (odium generic humani, cf. Tacit), o superstitie rea (genus superstitiosum ac maleficum, cf. Pliniu). Terenul pentru aproape 250 de ani de prigoane crancene si sangeroase era astfel pregatit.
avatar
Admin
Admin

Numarul mesajelor : 135921
Data de inscriere : 15/12/2005

Vezi profilul utilizatorului http://talusa1946.forumculture.net

Sus In jos

CONTINUARE....

Mesaj Scris de Admin la data de 27.07.07 16:58

Urmarile revoltei
Inabusirea revoltei evreilor a marcat sfarsitul statului Israel pana in timpurile moderne, cu toate ca sub imparatii Traian, pe la 116 si Adrian, intre 132-135, se produc noi revolte iudaice sangeroase, care sunt inabusite prin forta. Distrugerea Templului a determinat, de asemenea, o schimbare in inchinarea evreilor (desi aceasta schimbare incepuse o data ce evreii fusesera imprastiati in intreaga lume in urma cu sase sute de ani de catre babilonieni). Prima distrugere a Templului de catre babilonieni, in 586 B.C., i-a obligat pe evrei sa devina oameni ai Legii. Tristul sfarsit al Templului a inchis usa cultului mozaic orientat pe sacrificii sangeroase. Au adoptat, desigur, noi ritualuri in sinagoga si in casele lor familiale. Dar Sinedriul (Sanhedrinul) a fost dizolvat, iar centrul religiei iudaice a fost mutat in institutiile educationale ale Iaminei. Unde erau crestinii? In afara orasului. Multi au fost condusi in afara Ierusalimului prin deceniile de persecutie de mai inainte. Istoricul bisericesc Eusebiu de Caesarea a scris ca, atunci cind a inceput revolta, in 66 d.Hr., unii din evreii crestini ramasi au fugit la Pella, un oras pe raul Iordan. S-ar putea spune ca aceste evenimente au inclinat balanta implicarilor Bisericii catre neamuri. Misionari ca apostolul Pavel s-au ocupat de o biserica puternica si conservatoare, cu temelia in Ierusalim. Dar evreii crestini, neimplicati in revolta, au determinat o prapastie evidenta intre ei si iudeii conservatori. Inca inainte de caderea Ierusalimului si distrugerea Templului, in anul 70, dependenta crestinsmului de iudaism devenise istorie. In timp ce crestinismul, in primii sai ani, a functionat ca un apendice la iudaism, din anul 70 a trebuit sa-si defineasca propria albie. Aceasta miscare de independenta de iudaism a fost puternic accentuata de distrugerea de catre romani a Templului. Campaniile lui Vespasian, Titus, Hadrian, si alti generali romani impotriva Ierusalimului, n-au distrus biserica crestina. Mai degraba, au eliberat Biserica pentru ca destinul ei - de religie universala - sa poata face un pas inainte. Din perspectiva primilor crestini, decimarea romana a Ierusalimului parea o tragedie de nedescris. Oricum, nu poate fi negat faptul ca religia crestina s-a nascut in leaganul iudaismului. Asa cum scria istoricul W.H.C. Frend, se poate spune ca „intreg crestinismul in acest stadiu (perioada apostolica) a fost crestinism iudaic”. Marele punct de turnura reprezentat prin distrugerea Ierusalimului a fost sa impinga crestinismul in afara granitelor sale iudaice, sa-l trasforme dintr-o religie a unui context particular iudaic intr-o religie orientata spre semnificatia universala a castigarii granitelor lumii mediteraneene, si apoi a celor de dincolo de ele. Apostolii Petru si Pavel au fost cel mai probabil martirizati in Roma pe vremea imparatului Nero, in timpul cand armatele lui Titus si Vespasian inaintau spre Ierusalim. Cateva decade mai tirziu, capitala imperiala, Roma, a devenit locul care a inlocuit importanta Ierusalimului. Dezbaterile teologice au migrat rapid de la problemele sistemului moral iudaic la cele ale filozofiei eleniste sau la conceptele romane. Deja prin anul 70, sinagogile iudaice imprastiate de-a lungul tarmului mediteraneean erau cele care functionau ca principalele vehicule in raspandirea crestinismului. F.F. Bruce afirma: „decada care se termina cu anul 70 marcheaza incheierea perioadei cand crestinatatea putea fi gindita ca o simpla varietate a iudaismului… din anul 70 diferenta dintre crestinatatea iudaica si a iudaismului ortodox a fost decisiva… Cursul principal al crestinismului trebuia sa-si aiba albia sa independenta in lumea neamurilor”. Acum, insa, se ridicau noi intrebari. Cum putea Biserica sa se defineasca pe sine? Cum putea sa-si organizeze inchinarea sa? Cum putea sa-si gaseasca autoritatea sigura? Dar evanghelizarea? Cum putea sa se pazeasca de invataturile mincinoase? In alte cuvinte, odata ce cadrul dat al iudaismului a fost indepartat, ce alt cadru ii va lua locul? Trei secole dupa caderea Ierusalimului au dat raspunsul la aceste intrebari. Biserica s-a angajat sa-si gaseasca stabilitate si sa-si asigure cresterea in perioada imediat urmatoare perioadei apostolilor. Punctul de turnura al istoriei crestine de la Ierusalim din anul 70 a constat in provocarea Bisericii de a se defini in contextul mandatului dat de Hristos - acela de a face ucenici din toate neamurile.
avatar
Admin
Admin

Numarul mesajelor : 135921
Data de inscriere : 15/12/2005

Vezi profilul utilizatorului http://talusa1946.forumculture.net

Sus In jos

Caderea Ierusalimului

Mesaj Scris de Admin la data de 24.07.07 20:47

Caderea Ierusalimului
http://www.cronicaromana.ro/bataliile-crestinismului-timpuriu-vicaderea-ierusalimului.html

Epoca apostolica este considerata incheiata odata cu caderea Ierusalimului si distrugerea Templului in urma razboiului iudaic (66-70). Este un eveniment religios si istoric important, pentru ca prin acesta iudeii au pasit intr-o noua faza a istoriei lor, la fel si crestinii.

Contextul istoric
In a doua jumatate a secolului I d.Hr., stapanirea romana in Palestina devenise deja mult prea apasatoare pentru poporul evreu. Guvernatorii trimisi de Roma, care erau schimbati destul de frecvent, dovedeau prea putina preocupare pentru nevoile iudeilor si mult mai mult interes pentru obtinerea de averi personale pe termen scurt, prin exploatarea pozitiei lor vremelnice. Spre exemplu, procuratorul Gessius Florus, care avea si un dispret special pentru evrei, a dispus, in anul 66, confiscarea vistieriei Templului, ca urmare a scaderii incasarilor din impozite. Cum rumoarea impotriva lui crestea, a trimis trupe in Ierusalim care au masacrat 3600 de cetateni. Aceasta actiune a declansat o reactie populara exploziva, care a insemnat prima faza a revoltei.

Inceputul marii miscari de eliberare
Revolta evreilor a inceput la Massada, o stanca uriasa ridicandu-se deasupra Marii Moarte, unde romanii construisera o fortareata realmente invincibila. Totusi, atrocitatile lui Florus au inspirat cativa zeloti curajosi sa atace Massada si, intr-un mod miraculos, ei chiar au obtinut victoria, macelarind acolo garnizoana romana. In Ierusalim, preoti si alti lideri iudei mai moderati s-au aratat solidari cu rasculatii si au incetat sa mai aduca ritualul mandatat jertfelor imperiale romane. In curand intreg Ierusalimul era in clocot, expulzand si ucigand trupele romane. Revolutia s-a extins in toata Iudeea, apoi in provincia Galileea. Cestius Gallus, guvernatorul roman al regiunii, a marsaluit din Siria cu 20.000 de soldati. A asediat Ierusalimul sase luni, si totusi a fost invins, lasand in urma 6.000 de soldati romani morti; sa nu mai vorbim de armele pe care aparatorii evrei le-au luat si le-au folosit. Apoi imparatul Nero a trimis, sub conducerea generalului Vespasian, patru legiuni pentru a disciplina colonia iudaica. Vespasian a inaintat precaut, asigurandu-si mai intai porturile mediteraneene, apoi inaintand incet dar sigur spre Ierusalim. Dar in vara anului 68, pe cand se afla in jurul Ierusalimului, Nero a murit, iar Vespasian era un posibil candidat pentru succesiunea la tronul imperial. Evenimentele din Roma se miscau incet, ceea ce-l motiveaza pe Vespasian sa paraseasca Iudeea. Doar temporar, deoarece il lasa in locul sau pe Titus, fiul sau. Legiunile romane au incercuit din nou Ierusalimul, iar in aprilie 70 a inceput o noua impresurare.

Inabusirea revoltei
De acum, Ierusalimul a fost izolat de restul natiunii, iar dezbinarile din oras au combatut strategiile de aparare. In timpul asediului, oamenii au inceput sa moara de foame si ciuma. Sotia marelui preot, care traia candva in lux, cauta firimiturile de pe strazi. Intre timp, in asaltul final, romanii au pus in actiune masini noi de razboi care sa arunce bolovani in zidurile orasului. Berbecii au atacat fortificatiile. Aparatorii evrei au luptat intreaga zi si au reusit sa rezideasca zidurile in timpul noptii. In cele din urma, romanii au daramat zidul exterior, apoi al doilea, si in final al treilea zid. Totusi, evreii au luptat retragandu-se catre Templu, ultima lor linie de aparare. Acesta a fost sfarsitul pentru vitejii aparatori evrei si pentru Templu. Istoricul de origine iudaica Josephus Flavius sustine ca Titus n-a vrut sa loveasca in Templu, dar soldatii erau atat de maniosi pe agerii lor adversari incat l-au ars. O autoritate romana de mai tarziu, Sulpicius Severus, a scris, bazandu-se pe o nota a istoricului Tacitus, o alta varianta. Acesta descria mania lui Titus ca fiind indreptata impotriva Templului. Motivul pentru distrugerea lui era „pentru ca religiile iudaica si crestina sa fie complet abolite; desi cele doua erau ostile, aveau radacina comuna; crestinii erau o ramura a iudaismului, iar daca tai radacina, ramurile vor pieri de la sine”. Iudeii au avut in razboi aproape un milion de morti si au fost luati vreo suta de mii de prizonieri, care in parte au fost vanduti ca sclavi, in parte au fost trimisi la mine sau la lupte de gladiatori. Ceata zelotilor care a luat Massada a pastrat-o timp de cel putin trei ani. Cand romanii si-au construit in sfarsit rampa lor de asediu si au invadat fortareata din munte, au gasit pe aparatorii ei morti; acestia s-au sinucis, nedorind sa fie captivi ai strainilor.
avatar
Admin
Admin

Numarul mesajelor : 135921
Data de inscriere : 15/12/2005

Vezi profilul utilizatorului http://talusa1946.forumculture.net

Sus In jos

Blair râvnește la o reședință de lux în Ierusalim

Mesaj Scris de Admin la data de 24.07.07 17:59

avatar
Admin
Admin

Numarul mesajelor : 135921
Data de inscriere : 15/12/2005

Vezi profilul utilizatorului http://talusa1946.forumculture.net

Sus In jos

Șefii Ligii Arabe, la Ierusalim

Mesaj Scris de Admin la data de 10.07.07 16:07

avatar
Admin
Admin

Numarul mesajelor : 135921
Data de inscriere : 15/12/2005

Vezi profilul utilizatorului http://talusa1946.forumculture.net

Sus In jos

Liga Araba va trimite soli la Ierusalim

Mesaj Scris de Admin la data de 03.07.07 20:19

avatar
Admin
Admin

Numarul mesajelor : 135921
Data de inscriere : 15/12/2005

Vezi profilul utilizatorului http://talusa1946.forumculture.net

Sus In jos

Războiul hotelurilor din Ierusalim

Mesaj Scris de Admin la data de 29.06.07 16:14

avatar
Admin
Admin

Numarul mesajelor : 135921
Data de inscriere : 15/12/2005

Vezi profilul utilizatorului http://talusa1946.forumculture.net

Sus In jos

Blair va coordona o echipă de experți cu sediul la Ierusalim

Mesaj Scris de Admin la data de 28.06.07 11:18

avatar
Admin
Admin

Numarul mesajelor : 135921
Data de inscriere : 15/12/2005

Vezi profilul utilizatorului http://talusa1946.forumculture.net

Sus In jos

STIL. SUB SEMNUL EMOTIEI PURE, PELERINAJ ARTISTIC LA IERUSAL

Mesaj Scris de Admin la data de 18.06.07 18:43

STIL. SUB SEMNUL EMOTIEI PURE, PELERINAJ ARTISTIC LA IERUSALIM

Muzeul de Arta a gazduit, spre sfarsitul saptamanii trecute, vernisajul expozitiei "Extremul Ierusalim" a artistei Aurelia Stoic Marginean.
Dupa cuvantul de intampinare al artistului plastic Bortha Arpad, director al muzeului, care a mentionat ca evenimentul se inscrie in seria manifestarilor prilejuite de implinirea a 200 de ani de prezenta evreiasca in Brasov. Despre lucrarile expuse a vorbit criticul de arta Irina Cajal Marin, mentionand ca acestea sunt adevarate "trimiteri spre alfabetul frumusetii". In modalitati diferite, acuarela, agrafica, ulei, crochiu, expozitia este o expresie a unei sinteze complexe, sub semnul emotiei pure. Prin pictura, Aurelia Stoic Marginean ne poarta spre taramul visului, din lumea reala, in lumea linistii. Pentru muzeograful Radu Popica, lucrarile sunt urmarea unui nevitabil pelerinaj artistic, dar nu un simplu jurnal de calatorie, ci un traseu spiritual si sufletesc profund, resimtit si in cromatica luminoasa, linistita, subtila. Prezent la eveniment, dl. Tiberiu Roth, presedinte al comunitatii evreiesti, a specificat ca Ierusalimul este "un reper incomparabil pentru lumea culturala si cultica, dar si orasul cu cea mai lunga viata activa din istorie."
La final, Aurelia Stoic Marginean a marturisit ca, pentru ea, contactul cu Ierusalimul a insemnat o modificare a paletei cromatice, pentru ca "am pictat lumina", spune artista. Luarile de cuvant au fost urmate de un scurt recital muzical, sustinut de artisti ai Operei.
avatar
Admin
Admin

Numarul mesajelor : 135921
Data de inscriere : 15/12/2005

Vezi profilul utilizatorului http://talusa1946.forumculture.net

Sus In jos

Demonstrație anti-gay la Ierusalim

Mesaj Scris de Admin la data de 18.06.07 18:11

Demonstrație anti-gay la Ierusalim
Aproape 10 mii de evrei ultra-ortodocși au protestat aseară la Ierusalim față de autorizarea, pentru joi, a unei parade Gay Pride. Demonstrația a durat patru ore și nu a fost lipsită de incidente violente. O polițistă a fost rănită în timpul incidentelor.

Participanții mai tineri au aruncat cu pietre și au incendiat mai multe pubele. Poliția i-a dispersat pe turbulenți folosindu-se de tunuri cu apă. Ierusalimul a fost acoperit cu afișe pline de citate biblice și de sloganuri de genul "Dumnezeu urăște desfrâul". În timpul manifestației, vorbitorii au numit homosexualitatea o "abominație" și au lansat blesteme la adresa celor care intenționează să participe la Gay Pride.

Și anul trecut, ultra-ortodocșii s-au opus violent organizării unui marș al homosexualilor la Ierusalim, oraș considerat sfânt de evrei, creștini și musulmani deopotrivă, iar poliția a fost nevoită să limiteze parada pe un stadion. Manifestările Gay Pride, care au loc anual în capitala Tel Aviv, decurg fără incidente. continuare
avatar
Admin
Admin

Numarul mesajelor : 135921
Data de inscriere : 15/12/2005

Vezi profilul utilizatorului http://talusa1946.forumculture.net

Sus In jos

Razboi demografic la Ierusalim

Mesaj Scris de Admin la data de 15.05.07 18:20

Razboi demografic la Ierusalim La 40 de ani dupa ce armata israeliana a cucerit partea orientala a Ierusalimului, in timpul Razboiului de sase zile din iunie 1967, Orasul Sfant este mai mult ca niciodata un teatru de lupta intre evrei si arabi, insa de aceasta data din punct de vedere demografic.
avatar
Admin
Admin

Numarul mesajelor : 135921
Data de inscriere : 15/12/2005

Vezi profilul utilizatorului http://talusa1946.forumculture.net

Sus In jos

Ierusalim, la 40 de ani

Mesaj Scris de Admin la data de 14.05.07 18:52

Ierusalim, la 40 de ani
Reuniunea săptămanală de ieri a Guvernului israelian s-a desfășurat sub semnul aniversării a 40 de ani de la "reunificarea" orașului Ierusalim, după cucerirea părții orientale a acestuia în timpul războiului din iunie 1967. Cu această ocazie, premierul Ehud Olmert și-a reunit cabinetul la centrul Menahem Begin, ridicat în memoria fostului prim-ministru de dreapta sub a cărui administrație a fost votată de Parlamentul israelian, la 30 iulie 1980, "o lege fundamentală" care proclamă Ierusalimul "oraș reunificat și capitală eternă a Israelului". Membrii echipei lui Olmert urmau să aprobe planurile de dezvoltare a capitalei, cu alocarea în acest scop a 1,4 miliarde de dolari. Prezent la ședință, primarul Ierusalimului, Uri Lupoliansky, a atras atenția în legătură cu pericolul demografic, susceptibil de a ridica problema suveranității israliene asupra orașului. Din totalul de 720.000 de locuitori, populația arabă a Ierusalimului, de 245.000 de oameni în prezent, s-a dublat, practic, în ultimul deceniu, potrivit unui studiu de specialitate.
avatar
Admin
Admin

Numarul mesajelor : 135921
Data de inscriere : 15/12/2005

Vezi profilul utilizatorului http://talusa1946.forumculture.net

Sus In jos

Un Ierusalim doar al israelienilor

Mesaj Scris de Admin la data de 14.05.07 11:15

Un Ierusalim doar al israelienilor Premierul israelian, Ehud Olmert, va depune toate eforturile pentru a obține recunoașterea de către comunitatea internațională a Ierusalimului drept capitală a statului evreu. Declarația a venit în cursul unei festivități care a marcat cea de-a 40-a aniversare a anexării Ierusalimului de Est, ocupat de trupele israeliene în Războiul de Șase Zile, din 1967.

Vom păstra acest oraș sub suveranitatea noastră, unit și acceptat astfel de către întreaga lume, a spus Olmert în discursul rostit lângă Zidul Plângerii, relicvă sacră a religiei iudaice. Într-o scrisoare deschisă adresată Knesset-ului, Parlamentul Unicameral israelian, Germania, care deține președinția semestrială a Uniunii Europene, a refuzat invitația de a participa la ceremonie.

Atitudinea a fost calificată de primarul Ierusalimului drept una inacceptabilă. Uniunea Europeană nu recunoaște suveranitatea Israelului asupra Ierusalimului de Est, în timp ce israelienii consideră Ierusalimul drept capitala eternă și indivizibilă a statului evreu. Săptămâna trecută, guvernul israelian a anunțat construirea a 20.000 de noi cămine pentru evrei în Ierusalimul de Est, gest care a provocat reacții vehemente din partea palestinienilor.

Arabii, care numesc Ierusalimul Al-Qods, consideră orașul drept unul dintre locurile sacre ale Islamului, iar palestinienii doresc să-și stabilească aici capitala viitorului lor stat independent.
avatar
Admin
Admin

Numarul mesajelor : 135921
Data de inscriere : 15/12/2005

Vezi profilul utilizatorului http://talusa1946.forumculture.net

Sus In jos

Dispute imobiliare în Ierusalimul de est

Mesaj Scris de Admin la data de 11.05.07 12:01

Dispute imobiliare în Ierusalimul de est Autoritățile israeliene din Ierusalim intenționează să construiască 20.000 de locuințe pentru evrei în Ierusalimul de est, anunță Reuters. Decizia a stârnit proteste în rândurile palestinienilor, care îi acuză pe evrei că încalcă acordul de pace.

Planurile israelienilor includ construcția a trei enclave pe teritoriul arab anexat de Israel în urma războiului din 1967. Potrivit viceprimarului israelian al orașului, este vorba de locuințe pentru tinerii căsătoriți.

Negociatorul șef palestinian, Saeb Erekat, a condamnat planul, despre care a spus că aruncă în aer eforturile de pace. Ierusalimul de Est este mărul discordiei între statul evreu și autoritatea palestiniană. În vreme ce israelienii spun că întregul Ierusalim le aparține de drept, palestinienii vor să facă din partea de est a orașului capitala viitorului stat palestinian.
avatar
Admin
Admin

Numarul mesajelor : 135921
Data de inscriere : 15/12/2005

Vezi profilul utilizatorului http://talusa1946.forumculture.net

Sus In jos

++De Paste, la Ierusalim

Mesaj Scris de Admin la data de 07.04.07 12:18

De Paste, la Ierusalim In urma cu putini ani ma aflam la Ierusalim, cu o bursa de studii, pentru definitivarea unei teze de doctorat despre importanta descoperirilor arheologice din Orientul Mijlociu pentru studiile biblice.
avatar
Admin
Admin

Numarul mesajelor : 135921
Data de inscriere : 15/12/2005

Vezi profilul utilizatorului http://talusa1946.forumculture.net

Sus In jos

Restaurantul romanesc Avrum isi asteapta clientii in Tel-Avi

Mesaj Scris de Admin la data de 03.04.07 13:06

Restaurantul romanesc Avrum isi asteapta clientii in Tel-Aviv

Romanii care locuiesc in Tel-Aviv sau cei care vin sa viziteze acest oras si vor sa mamance romaneste pot face acest lucru la resaturantul Avrum. Acesta functioneaza de 70 de ani si se afla la adresa Strada Eilat nr. 7 Iafo- Tel Aviv, informeaza portalul romania-israel.com.
Intr-o ambianta placuta, cei care trec pragul localului pot sa deguste mititeii cei mai buni din tara, cele mai gustoase fripturi, ciorbe si salate, muraturi romanesti de casa, deserturi si bauturi fine, toate pregatite de Avrum si Marcelle. Totodata, restaurantul dispune de gratar pe carbuni si parcare nelimitata. Un alt punct de atractie il constituie in fiecare vineri seara, de la ora 20:30, momentele de muzica, dans si voie buna cu Mariana si Genu Cambos.
Rezervari de locuri pentru mese organizate si tot felul de festivitati familiale cu pana la 80 de persoane se pot face la telefon: 03-510.45.39. Restaurantul este deschis zilnic de la ora 12:00 si pana dupa miezul noptii.
avatar
Admin
Admin

Numarul mesajelor : 135921
Data de inscriere : 15/12/2005

Vezi profilul utilizatorului http://talusa1946.forumculture.net

Sus In jos

Noi intalniri la Ierusalim

Mesaj Scris de Admin la data de 03.04.07 11:49

„Noi intalniri la Ierusalim” – Volum lansat la Institutul Cultural Roman

Miercuri 4 aprilie, ora 17,00 la Institutul Cultural va avea loc lansarea cartii Noi intalniri la Ierusalim, aparute la Editura Institutului Cultural Roman.Volumul, coordonat de Costel Safirman si Leon Volovici, va fi prezentat de Ana Blandiana si Andrei Oisteanu.
Lucrarea cuprinde dialoguri pe tema identitatii evreilor din Romania si a contributiei lor culturale. Sunt redate pagini si momente din lunga istorie culturala si politica a comunitatii evreiesti din Romania. Miza volumului o constituie consolidarea puntilor spirituale intre cultura israeliana si cea romana, pentru a incuraja cunoasterea reciproca si a permite valorizarea unui patrimoniu multisecular.
avatar
Admin
Admin

Numarul mesajelor : 135921
Data de inscriere : 15/12/2005

Vezi profilul utilizatorului http://talusa1946.forumculture.net

Sus In jos

Re: Ierusalim

Mesaj Scris de Continut sponsorizat


Continut sponsorizat


Sus In jos

Pagina 5 din 6 Înapoi  1, 2, 3, 4, 5, 6  Urmatorul

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator Sus


 
Permisiunile acestui forum:
Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum